Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#1455432
Är det nån som kör med det rekommenderade komforttrycket 2,3bar? (gäller V60)
Själv kör jag mina 235/45-19 med eco-trycket 2,6 bar men det verkar ju blivit populärt att pumpa så bilen nästan lyfter :-)
Jag tänker att de rekommenderade trycken borde vara noga utprovade av Volvos chassitekniker.
Givetvis är det ju enkelt att bara släppa ut några hekto och prova men jag är nyfiken på om någon kör med komforttrycket dagligdags.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1455445
De är satta för att det ska vara bekvämt att åka. Tror samtliga däckverkstäder hade sagt 2,6 eller lite till om du frågat.

Har själv 2,8
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1455448
js1 skrev:Jag tänker att de rekommenderade trycken borde vara noga utprovade av Volvos chassitekniker.
Självklart är det så. Att köra omkring med en jäkla massa tryck i däcken är bara dumheter som inte leder till något positivt. Men... det gäller även att följa övriga rekommendationer, fylla på tryck när du ska på familjesemester eller ligga och pressa mil på autobahn...
av Javerhammar
#1455463
Hör och häpna - jag justerar mitt däckstryck efter förutsättningarna?!! :)
Eller, kanske inte riktigt så noga... Kör oftast runt med 2,5bar runt om som kompromiss, rek 2,3, Eco 2,6, tungt lastat 3,0.
Hade inte vikten i bilen skiftat så mycket från dag till dag skulle jag kört på 2,3.
Att pumpa till 3bar utan last straffar sig med högre ljudvolym + att bilen i mitt tycke får en tendens till att "vandra" över vägbanan.
Men - när bilen är tungt lastad, eller husvagn/tungt släp påkopplat ökar jag däckstrycket.
Användarvisningsbild
av js1
#1455503
Det låter lite motsägelsefullt i mina öron att högre tryck ger högre ljudnivå. Kavitationsljudet (rörelsen) i däcket borde bli mindre med ökat tryck och därmed lägre ljudnivå istället för högre.
Jag får nog pysa ut några hekto och testa på en sträcka man kör regelbundet.
av Capitano4
#1455549
I min bil (MY21 XC60) står det i dörrpanelen (eller ah, där dörren öppnas på klistermärket) 270, så jag pumpar det till 2.7 bar.

MEN jag har ett problem, även om jag har pumpat till 2.7 så står det i instrumentpanelen varje gång "lågt däcktryck". Hur får jag bort den varningen?
Användarvisningsbild
av js1
#1455551
Har du kalibrerat om övervakningen?

Bilstatus-tpms-spara däcktryck
av Capitano4
#1455553
js1 skrev:Har du kalibrerat om övervakningen?

Bilstatus-tpms-spara däcktryck
Nej ja trodde den kände av automatiskt, ska göra det. Tack!
av Javerhammar
#1456291
js1 skrev: lör 24 jul 2021, 12:23 Det låter lite motsägelsefullt i mina öron att högre tryck ger högre ljudnivå. Kavitationsljudet (rörelsen) i däcket borde bli mindre med ökat tryck och därmed lägre ljudnivå istället för högre.
Jag får nog pysa ut några hekto och testa på en sträcka man kör regelbundet.
Har du hunnit testa?
Rörelsen i däcken lär bli mindre, resultatet blir ju att "rörelsen" letar sig vidare via stag, länkar och bussningar = låter mer i bilen.
Är absolut inget proffs men det är så jag upplever det.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]