Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455111
Vi har sedan en tid tillbaka sett att lampan "nivåreglering service erfordras" lyser. I samband med detta har bilen sakta men säkert sjunkit i höjd och är nu lika låg som en xc40. Har bilens låga höjd något att göra med nivåreglering? Bilen är årsmodell 15-16 och har rullat 8000mil. Tacksam för hjälp!!
#1455125
paso skrev: ons 21 jul 2021, 18:25 Kompressorn som lagt av, hade liknande fel på den V90CC jag hade, då var det kompressorn som tagit in fukt och säkringen gick, då slutade nivåregleringen att fungera.
Stort tack för svar! Skulle du säga att det är ett större verkstadsarbete för att byta kompressor eller är det relativt lättfixat? Och varför blir det så här? Kan man förebygga på något sätt?
#1455413
Att blir så här vet nog bara Volvo men antar att det handlar om inköpspris/prestanda etc.
Jag fick min utbytt på garanti så kan inte säga om det är svårt eller så.
Fråga närmsta Volvoverkstad och kanske även en Mekonomen eller Meca verkstad så får du säkert bättre koll vad det kostar.
Detta borde täckas av maskinskadedelen i försäkringen så kanske det inte är lönt att fixa själv?
#1456722
Ninosan skrev:
paso skrev: ons 21 jul 2021, 18:25 Kompressorn som lagt av, hade liknande fel på den V90CC jag hade, då var det kompressorn som tagit in fukt och säkringen gick, då slutade nivåregleringen att fungera.
Stort tack för svar! Skulle du säga att det är ett större verkstadsarbete för att byta kompressor eller är det relativt lättfixat? Och varför blir det så här? Kan man förebygga på något sätt?
Det kan vara så många olika saker men de vanligaste är att det är en läcka i systemet så får kompressorn jobba för mycket och går sönder pga det. Men det kan även vara ett kabelbrott från någon av givarna på dämparna. Jag hade tex kabelbrott vänster bak, och hade samma symptom som dig.

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]