Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1455298
Hej!

Jag har precis blivit lycklig ägare till en fin 940, men, den läcker olja från ett utav oljerören. Jag har legat under bilen länge och väl och lyst med lampa, slagit i olja och starta bilen, och kan inte se att det läcker någon annanstans än från just ett hål på oljeröret.
Så min fråga till er mer erfarna skruvare blir, kan man kapa av den delen av röret som är dålig, och skarva på en slang, typ en bränsleslang? Om jag kollar på Biltemas bränsleslangar så är maxtrycket 80 bar, håller det för att skarva? Har ju ingen aning om hur mycket tryck det är i oljerören på styrväxeln.

Med förhoppningar om tips och råd, till en som älskar att meka med bilar och som hela tiden vill lära sig mera. Inte så himla kunnig ännu, men som hoppas att bli så småningom!
#1455405
Tryckrören kan du aldrig skarva. Ledningarna mellan pump ock styrväxel finns nog fortfarande att köpa annars kan någon som trycker hydralslangar hjälpa dig om du mäter längd och tar ändarna på slangarna med dig. De tunnare rören nere på styrväxeln är knepigare, vissa modeller finns att köpa andra får man fixa själv vilket inte är aldeles lätt....
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!