Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1455351
bem skrev: tor 22 jul 2021, 11:09 Vet inte vad medellivslängden numera är innan en bil skrotas i Sverige men det var 14 år för några år sen. Låt säga min V90 Recharge lever så länge så kanske batteriet kan ge 70% av ursprungliga kapaciteten och man kommer fortfarande ungefär 42 km (om vi utgår från 61 km när den var ny) på ren el.
/Bo
Där hoppas jag du har helt fel. 14 år är medellivslängden och jag hoppas ju att Volvo tillverkar kvalitetsbilar som håller mycket bättre än medellivslängden. Det är väl billiga asiatiska skitbilar som drar den medellivslängden till 14 år och skrotas ut tidigt. Det är väl dessutom inte medellivslängden som är 14 år. Den är väl högre än så. Det är väl medelåldern på rullande fordon just nu som är 14 år och den dras ned av stor nybilsförsäljning ocb ökat antal fordon där stor del därför är nya med låg ålder.

Så bättre än 14 år borde det bli med rejäl marginal.

Om man nu inte förbjuder försäljning av bensin och diesel också så vi får snabbt skrota befintlig bilpark vill säga.
#1455355
VolvoB20 skrev:Där hoppas jag du har helt fel. 14 år är medellivslängden och jag hoppas ju att Volvo tillverkar kvalitetsbilar som håller mycket bättre än medellivslängden.
Medellivslängden för personbilar i Sverige är ca 17 år. Genomsnittsåldern på bilarna i den svenska bilparken är ca tio år. -BilSweden

Du måste komma ihåg att räkna av skrotade och krockade bilar, de drar ner den genomsnittliga livslängden.

Jag tror personligen inte att livslängden kommer bli kortare av elektriska bilar, tvärtom. Helt enkelt mycket färre rörliga delar som går sönder.
#1455398
VolvoB20 skrev: tor 22 jul 2021, 18:28
joel80 skrev: tor 22 jul 2021, 14:13 Stort batteri i en Tesla då! Runt 10MWh sägs det kunna lagra.

Man har byggt en prototyp i Skottland på bara 10m fallhöjd och rätt liten vikt och den kan lagra 250kWh.
Plockar fram fysikboken från mellanstadiet.

10 ton
100 meter

Lägesenergi = 10.000 × 9.8 × 100 = 9.8 MJ = 2.72 kWh

Teslans batteri klarar alltså att lyfte den vikten 30 ggr :-o :P :-D

250 kWh. 10 meter. Säger du. Det skulle innebära att vikten skulle vara 10.000.000 kg. Visa mig det gruvschakt, wire, hiss som klarar den vikten.

10 Mwh... det är som att släppa ned det stora slagskeppet Tirpiz i ett hundra meter djupt schakt.

Säg gärna till om jag räknar fel i grundskolematten.
Här har vi nya solceller som vi kan koppla ihop med vikterna i gruvan.

Dagens solceller omvandlar ju "bara" 20% av solljuset till el. Dessa nya är 1000 gr så effektiva :-( :-( :-o och kommer alltså att ha en verkningsgrad på 20.000 %. Det är inte illa. Lys på solceller med 10 watt och få ut 2000 watt.


https://interestingengineering.com/new- ... more-power
#1455400
VolvoB20 skrev:
VolvoB20 skrev: tor 22 jul 2021, 18:28
joel80 skrev: tor 22 jul 2021, 14:13 Stort batteri i en Tesla då! Runt 10MWh sägs det kunna lagra.

Man har byggt en prototyp i Skottland på bara 10m fallhöjd och rätt liten vikt och den kan lagra 250kWh.
Plockar fram fysikboken från mellanstadiet.

10 ton
100 meter

Lägesenergi = 10.000 × 9.8 × 100 = 9.8 MJ = 2.72 kWh

Teslans batteri klarar alltså att lyfte den vikten 30 ggr :-o Bild :-D

250 kWh. 10 meter. Säger du. Det skulle innebära att vikten skulle vara 10.000.000 kg. Visa mig det gruvschakt, wire, hiss som klarar den vikten.

10 Mwh... det är som att släppa ned det stora slagskeppet Tirpiz i ett hundra meter djupt schakt.

Säg gärna till om jag räknar fel i grundskolematten.
Här har vi nya solceller som vi kan koppla ihop med vikterna i gruvan.

Dagens solceller omvandlar ju "bara" 20% av solljuset till el. Dessa nya är 1000 gr så effektiva :-( :-( :-o och kommer alltså att ha en verkningsgrad på 20.000 %. Det är inte illa. Lys på solceller med 10 watt och få ut 2000 watt.


https://interestingengineering.com/new- ... more-power
Häftigt att kunna skapa energi ur intet Bild
#1455441
VolvoB20,
Man kan undra vilket som kommer inträffa först i Sverige och EU:
Förbud mot att sälja bensin och diesel. Eller förbud mot att sälja bensin- och dieseldrivna fordon.
Nåt av det kommer nog, frågan är bara när.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1455475
Jo, tror också HVO och E85 samt ev syntetisk bensin kommer kunna hjälpa till framöver, men det kommer ju bli rätt ordentlig brist på de bränslena om inte en stor del av fordonsflottan är t.ex eldrivna då.
Går inte att göra i närheten så mycket HVO eller andra miljöbränslen som skulle behövas om försäljningen av diesel och bensin också förbjöds 2030.
#1455478

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 22 jul 2021, 14:13 Stort batteri i en Tesla då! Runt 10MWh sägs det kunna lagra.

Man har byggt en prototyp i Skottland på bara 10m fallhöjd och rätt liten vikt och den kan lagra 250kWh.
Plockar fram fysikboken från mellanstadiet.

10 ton
100 meter

Lägesenergi = 10.000 × 9.8 × 100 = 9.8 MJ = 2.72 kWh

Teslans batteri klarar alltså att lyfte den vikten 30 ggr :-o Bild :-D

250 kWh. 10 meter. Säger du. Det skulle innebära att vikten skulle vara 10.000.000 kg. Visa mig det gruvschakt, wire, hiss som klarar den vikten.

10 Mwh... det är som att släppa ned det stora slagskeppet Tirpiz i ett hundra meter djupt schakt.

Säg gärna till om jag räknar fel i grundskolematten.
Tror du räknar fel, eller så är det inget större problem att ha stora vikter. Det finns ju redan flera testanläggningar anläggningar som ger mer än 250kW.


https://energyvault.com/commercial-demonstration-unit/

http://gravitricity-com.stackstaging.com/projects/
  • 1
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 390
Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]