Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455187
Okey. Bilen startar inte utan starthjälp. Med starthjälp (kablar) så går den tills jag stänger av den.

Batteriet är förmodligen sopslut med andra ord.

Bilen har bara rullat sub 5000 mil sedan ny, och stått i långa perioder.

Nu så är start/stopp ej tillgängligt enligt displayen, och ja, jag förmodar att det har med batteriet att göra.

Den hoppade igång utan problem för 3 veckor sedan, men stängde bara av den efter några minuter, körde den aldrig.
Igår startade den igen, varnade för batteriet, och nu är det som sagt ovan nämnda problem.

Mekonomen ville ha 4000 för att byta batteriet åt mig.....

Så nu är frågan, vad gör jag? Slantar upp förmodar jag.
#1455189
Du går till volvo, som vill ha mindre.

Eller gör det själv, du behöver ha en spårskruvmejsel och en 10mm hylsa, förlängare och ett spärrskaft.

Tar du ett kort på batteriet och lägger här kommer du få tips om billiga batterier också, men jag föreslår volvo eller batteriexperten, det är ungefär samma pris (runt 2000kr)
#1455395
Det är ändå lite bökigt att byta batteri på en V40 så är du helt obekväm med att göra det själv rekomenderar jag nog Volvoåterförsäljaren vilken lär vara billigare än ditt offererade pris hos mekonomen.
#1456400
Bytte startbatteri på min, 6 år gammal och endast gått 3500 mil (den står mestadels då den är andrabil). Betalade knappt 1600 kr inklusive byte hos Bilia på mellandagsrean i vintras. Då fick jag 20% rabatt och har en T2:a (tror de har mindre batteri än diesel) men 4000 känns hutlöst dyrt.. :-o
#1456469
Mekonomen tar hutlösa priser.. ibland värre än märkesverkstäder .. Det är sjukt!
Gjorde själv ett batteribyte, hade samma symtom som din bil. bilen fungerade felfritt i 4veckor och helt plötsligt försvann all ström när jag försökte starta bilen när jag tänkte åka från Stockholm. Även bärgaren fattade inget när han tog fram booster och la på batteriet; inget hände och sen stod det på hans booster att batteriet var 99% laddat; bilen startade, direkt när han tog bort boostern och han provade att stänga av motorn och sedan starta.. då gick batteriet från 100% till 0% ström. boostern satt igen och allt startade. så hela färden hem fick jag inte stänga av bilen och i slutänden fick jag parkera bilen direkt vid min närmaste verkstad och göra bytet. gick på ~2300kr inklusive arbete.

Mitt batteri var dock 11år gammalt(från fabrik)*
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]