Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455331
Volvoold skrev:Vilken motor och växellåda (automat) ska man välja om man vill ha en bra och pålitlig V70?
Finns det nån, eller ska man kolla på tex BMW F10?
Femcyl diesel med automat! Väljer du en bil med AWD är det alltid den femcylindriga motorn. Passa dig för tidiga (upp till typ 2016/2017 då den blev 190 hk) D4 VEA 181 hk (FWD). D3/D4 med 163 hk är 2l femcylindriga, likaså D5.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

#1455353
svergie2 skrev:
Volvoold skrev:Vilken motor och växellåda (automat) ska man välja om man vill ha en bra och pålitlig V70?
Finns det nån, eller ska man kolla på tex BMW F10?
Femcyl diesel med automat! Väljer du en bil med AWD är det alltid den femcylindriga motorn. Passa dig för tidiga (upp till typ 2016/2017 då den blev 190 hk) D4 VEA 181 hk (FWD). D3/D4 med 163 hk är 2l femcylindriga, likaså D5.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Okej, det var ett utförligt svar! :-)

Jag hittar bilar med D3 136 och D3 150 hk 2015-2016, ska man undvika dem också då? Gäller det alla VEA-motorer i V70?
#1455360
Då sista årsmodellen för V70/XC70 var 2016, och det tog Volvo några år att rätta till barnsjukdomarna på VEA, så blir det förstås så att 70-modellerna i kombination med VEA kan vara chansartat. Å andra sidan hade Volvo problem med de femcylindriga i tidiga 70-modeller av sista generationen, från 2007 och några år framåt.
Själv har jag två femcylindriga dieslar, på 2,4 liter, med automat. Från 2012 och 2016.
De verkar rätt pålitliga. Hittills 34000 resp. 15000 mil.
#1455388
Det är alltid en risk att något kan hända oavsett bil.
Generellt är de sista årsmodellerna ofta de bästa, då de har haft flera år på sig att justera brister.

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 8-15590179
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 1-15463924

"Många" tycker D4 VEA är en stor risk, men min V60 från 2017 rullar obehindrat på...
#1455393
Men hade det inte gjorts nån förbättring från typ 2017, ny starkare EGR-kyl? Läste här på forumet. Gäller det både D3 och D4 eller enbart någon modell?
#1455438
Bilarna byggdes nästan lika fram till ca mitten 2016, efter ett visst motornummer ändrades dräneringen av oljeskrapringarna från ”hål” till ”w”-mönster. Runtomkring motorn är det bara så gott som osynliga ändringar.
Man kan bara se det på motornummret om det är en 16 eller tidig 17.
#1455496
Den ändringen får ju anses vara en väsentlig förbättring. Så jag hade försökt hålla mig efter att den infördes. Sen tycker jag att motorn har för liten slagvolym, men det är förstås för att jag är gammalmodig. Eller för att jag vill ha nåt bra.
#1455552
Jag hade en V70 T4 PS 2013. Trevlig bil, hyfsat pigg och snål. Men lådan rasade efter 4000 mil. Gick på garanti. Man bytte ventilhuset. Gick nån månad så fick jag varning om nedsatt funktion växellåda. Då byttes oljan igen. Körde den därefter 3000 mil utan problem. Lite ryckig vid kökörning och man fick smyga igång för ryckfri start. När den var kall på vintern gungade/ryckte hela bilen de första 10-15 metrarna vid start för lådan verkade ha svårt att hitta dragläget. Detta var dock enbart vid första ivägkörningen med kall låda. Sammantaget tappade jag förtroendet för lådan och bytte in bilen mot nuvarande innan maskinskadeförsäkringen gick ut.
#1455555
Problemet med dubbelkopplingslådor är i princip att man ska få plats med två kopplingar/lameller i stort sett i samma utrymme som andra lådor har en koppling eller momentomvandlare.

Liten koppling tål inte så mkt vridmoment, det sliter rejält på den. Lastvagnar har samma bekymmer med dubbelkopplingslådan i FH-lastbilarna.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]