Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1455196
joel80 skrev:Du vet nog också att Tyskland har helt andra förutsättningar än Sverige. Vi har mycket mer vattenkraft och får inte alls samma sorts problem.
Självklart behövs energilagring framöver, men utifrån de behov och förutsättningar vi har i Sverige.
Vattenkraft är ju normalt lagring, men det kan ju förbättras ytterligare och kanske till och med byggas ut (nu får man älvräddarna mot sig) .

/Thomas
#1455202
Med stålverk i norr som kommer förbruka 55 Twh (som intressant nog är lika mycket som vattenkraften producerar på ett år) så blir det inte mycket el över att skicka söderut så som man gör idag. Även aluminium smältverk och Northvolt kommer ju också att använda upp den förnyelsebara elen som produceras i norr. Det kan ju t.o.m med bli så att strömmen vänder och vi måste börja skicka el norrut i vissa perioder.

Södra Sverige kan inte förlita sig på norr och vattenkraft utan får se till att lösa sin försörjning själv.

Dessutom är vattenkraft under hård press där samtliga vattendommar och miljötillstånd skall omprövas. Det finns en stor oro att detta kommer leda till att lagringskapaciteten kommer minska drastiskt.

80% av allt levade finns eller är beroende av strandområdet. Dammarna gör att strandlinjen flyttas fram och tillbaka så att allt växt och djurliv utplånas. Så att vattenkraften skulle kunna användas mer i framtiden är i princip totalt omöjligt i dagsläget.

Pumpkraftverk funkar inte heller bra i söder pga att geografin är för flack i söder. Det behövs rejäl höjdskillnad för pumpkraftverk.
Bilagor
om-vattenkraften-3.jpg
om-vattenkraften-3.jpg (131.3 KiB) Visad 329 gånger
#1455205
Nu är det rätt många år innan stålverken börjar dra så mycket el och innan dess ska vi väl kunna sett till att bygga ut elproduktion och lagring bra mycket mer.

Pumpkraft funkar även i t.ex övergivna gruvor, du kan ha fallhöjden neråt.
Ett annat alternativ är att använda vikter. Alltså man behöver inte vatten utan kan lyfta stora betongblock etc.

Men för den sortens korttidslagring är kanske ändå batterier oftast då bäst söderut?
#1455209
El-bilar har förstås en del nackdelar om man ser till hela kedjan från hur elen produceras, el-bilen laddas över tillverkningen inkl. batterierna till skrotning och återvinning av el-bil. Men nog håller väl i stort sett hela fordonsindustrin på att ställa om till rena elbilar delvis via laddhybrider. Och förslagen haglar från politiker från vilket datum bensin/dieselbilar inte skall få säljas längre. Kanske är el-bilen en av de bästa lösningarna ändå för den breda massan framöver om inte nåt annat verkligt bättre alternativ kommer. Att vi måste bort från förbränningsmotordrivna bilar så framtida barn och även vi som lever nu skall få en hälsosam miljö att leva i är det nog inte många som ifrågasätter numer. Jag tycker väl inte elbilar är tokeri, dock vet jag det finns en rad nackdelar med dem så allt är inte en dans på rosor. Skall själv åka mestadels eldrivet framöver nu, skall hämta en ny Volvo Recharge laddhybrid endera dan hos min Volvohandlare (bilen står där nu och det skall monteras några tillbehör). Huvuddelen av all körning blir på el och bensin bara vid längre resor. Under ideala förhållanden skall det gå köra 61 km på ren el enl. Volvo med den laddhybrid jag skall åka med nu men räknar med något över 50 km. Idioti eller inte med laddhybrid skall jag låta vara osagt än, men hoppas jag kan bidra något litet till ett ”grönare” bilåkande.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1455210
För mig funkade laddhybrid inte så jättebra. Alltså jag tyckte mycket om bilen och så men min förbrukning var ändå skapligt hög då jag kör längre resor ett par gånger i veckan. Jag hamnade på ca 0,35-0,4l/mil i snitt. Kör man normalt kortare än räckvidden på el kan hybriden bli rätt bra miljömässigt. Det man får fråga sig är hur hela livstiden blir med den. Kommer de som köper begagnat ladda? Blir service och kostnader för 2 drivlinor för dyrt i längden?
#1455212
joel80 skrev: tor 22 jul 2021, 10:42 För mig funkade laddhybrid inte så jättebra. Alltså jag tyckte mycket om bilen och så men min förbrukning var ändå skapligt hög då jag kör längre resor ett par gånger i veckan. Jag hamnade på ca 0,35-0,4l/mil i snitt. Kör man normalt kortare än räckvidden på el kan hybriden bli rätt bra miljömässigt. Det man får fråga sig är hur hela livstiden blir med den. Kommer de som köper begagnat ladda? Blir service och kostnader för 2 drivlinor för dyrt i längden?
Så länge man kan få ut hysad kapacitet ur batteriet till bilen kan jag nog tänka mig även framtida beg.köpare av en laddhybrid kommer köra på el på kortare resor och hemmavid. Kanske pendla till jobbet på el, åtminstone ena vändan till jobbet (alla kan ju inte ladda på jobbet men många kan det hemma). Själv har jag 60 km till jobbet men lär inte komma hela vägen på el, men snudd på om jag rullar in sista kilometrarna. Låt säga att de Litiumion batterier Volvo idag har i sina laddbybrider har 80% kapacitet kvar efter 10 år, då är det nog reaslistiskt att folk kommer köra en del på el men rasar det neråt 50% efter 10 år kan det bli tveksamt. Min laddhybrid (V90 T6 Recharge, 2022:a) skall under optimala förhållanden kunna köras på el i 61 km enligt vad Volvo annonserar själva på sin hemsida. Men låt säga 55 km kanske går klämma ur vid normalkörning i snitt i början när batteriet är nytt, säg under 1:a året. Om 10 år om vi antar man kan få ur 80% av baterikapaciteten så kommer man ca. 48 km (om vi utgår från 61 km när den var ny) på ren el i mitt fall. Kan vara intressant fortfarande för många tror jag för kortare resor. Blir ju billigare om inte annat och bättre för miljön.
Vet inte vad medellivslängden numera är innan en bil skrotas i Sverige men det var 14 år för några år sen. Låt säga min V90 Recharge lever så länge så kanske batteriet kan ge 70% av ursprungliga kapaciteten och man kommer fortfarande ungefär 42 km (om vi utgår från 61 km när den var ny) på ren el. Att laddhybrider bara är en övergångsfas innan rena elbilar är alenarådande är väl inget tvivel om, speciellt som det nog blir förbud på att sälja bilar med bensin/dieselmotor framöver. Och Volvo skall ju bara tillverka rena elbilar senast 2030 har de ju själva sagt.
Jag vet inte vilket år Volvo kom ut med sina laddhybrider men det skulle vara intressant veta hur långt en sådan rullade på ren el när den var ny och hur långt man kommer idag med samma bil. Då finge man kanske ett hum hur Volvos batteriers kapacitet minskar med åren.
/Bo
#1455225
joel80 skrev: tor 22 jul 2021, 09:50 Nu är det rätt många år innan stålverken börjar dra så mycket el och innan dess ska vi väl kunna sett till att bygga ut elproduktion och lagring bra mycket mer.

Pumpkraft funkar även i t.ex övergivna gruvor, du kan ha fallhöjden neråt.
Ett annat alternativ är att använda vikter. Alltså man behöver inte vatten utan kan lyfta stora betongblock etc.

Men för den sortens korttidslagring är kanske ändå batterier oftast då bäst söderut?
Finns det ingen verklighetsförankring överhuvudtaget i det som media förmedlar i dag. Man blir ju helt mörkrädd....

En stor vikt i ett gruvschakt lagrar mindre energi än vad som krävs att ladda en Tesla :-o :P :bored:

Dessutom fylls snabbt gruvschakt till grundvattennivå. Det är ett enormt energi behov i en gruva för att pumpa och hålla gruvan torr .

Hur många djupa och oanvända gruvschakt finns i södra Sverige?

Varför verkar det som enkelt realism och faktakoll inte existerar i media idag när man bara ekar ut sådana här dumheter
#1455269
joel80 skrev: tor 22 jul 2021, 14:13 Stort batteri i en Tesla då! Runt 10MWh sägs det kunna lagra.

Man har byggt en prototyp i Skottland på bara 10m fallhöjd och rätt liten vikt och den kan lagra 250kWh.
Plockar fram fysikboken från mellanstadiet.

10 ton
100 meter

Lägesenergi = 10.000 × 9.8 × 100 = 9.8 MJ = 2.72 kWh

Teslans batteri klarar alltså att lyfte den vikten 30 ggr :-o :P :-D

250 kWh. 10 meter. Säger du. Det skulle innebära att vikten skulle vara 10.000.000 kg. Visa mig det gruvschakt, wire, hiss som klarar den vikten.

10 Mwh... det är som att släppa ned det stora slagskeppet Tirpiz i ett hundra meter djupt schakt.

Säg gärna till om jag räknar fel i grundskolematten.
Bilagor
Tirpitz-2.jpg
Tirpitz-2.jpg (136.36 KiB) Visad 208 gånger
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 390

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]