joel80 skrev: ↑tor 22 jul 2021, 10:42
För mig funkade laddhybrid inte så jättebra. Alltså jag tyckte mycket om bilen och så men min förbrukning var ändå skapligt hög då jag kör längre resor ett par gånger i veckan. Jag hamnade på ca 0,35-0,4l/mil i snitt. Kör man normalt kortare än räckvidden på el kan hybriden bli rätt bra miljömässigt. Det man får fråga sig är hur hela livstiden blir med den. Kommer de som köper begagnat ladda? Blir service och kostnader för 2 drivlinor för dyrt i längden?
Så länge man kan få ut hysad kapacitet ur batteriet till bilen kan jag nog tänka mig även framtida beg.köpare av en laddhybrid kommer köra på el på kortare resor och hemmavid. Kanske pendla till jobbet på el, åtminstone ena vändan till jobbet (alla kan ju inte ladda på jobbet men många kan det hemma). Själv har jag 60 km till jobbet men lär inte komma hela vägen på el, men snudd på om jag rullar in sista kilometrarna. Låt säga att de Litiumion batterier Volvo idag har i sina laddbybrider har 80% kapacitet kvar efter 10 år, då är det nog reaslistiskt att folk kommer köra en del på el men rasar det neråt 50% efter 10 år kan det bli tveksamt. Min laddhybrid (V90 T6 Recharge, 2022:a) skall under optimala förhållanden kunna köras på el i 61 km enligt vad Volvo annonserar själva på sin hemsida. Men låt säga 55 km kanske går klämma ur vid normalkörning i snitt i början när batteriet är nytt, säg under 1:a året. Om 10 år om vi antar man kan få ur 80% av baterikapaciteten så kommer man ca. 48 km (om vi utgår från 61 km när den var ny) på ren el i mitt fall. Kan vara intressant fortfarande för många tror jag för kortare resor. Blir ju billigare om inte annat och bättre för miljön.
Vet inte vad medellivslängden numera är innan en bil skrotas i Sverige men det var 14 år för några år sen. Låt säga min V90 Recharge lever så länge så kanske batteriet kan ge 70% av ursprungliga kapaciteten och man kommer fortfarande ungefär 42 km (om vi utgår från 61 km när den var ny) på ren el. Att laddhybrider bara är en övergångsfas innan rena elbilar är alenarådande är väl inget tvivel om, speciellt som det nog blir förbud på att sälja bilar med bensin/dieselmotor framöver. Och Volvo skall ju bara tillverka rena elbilar senast 2030 har de ju själva sagt.
Jag vet inte vilket år Volvo kom ut med sina laddhybrider men det skulle vara intressant veta hur långt en sådan rullade på ren el när den var ny och hur långt man kommer idag med samma bil. Då finge man kanske ett hum hur Volvos batteriers kapacitet minskar med åren.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.