Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Coma76
#1454160
Hej mina vänner.

Jag har en Volvo V60 D3 2011
Och helt plötsligt slutade ac:n att funka. Ingen kall luft så jag beställde en tid på verkstad för att kolla och ev fylla på freon.

Men systemet var fullt och enligt min verkstad så ville kompressorn inte starta. Då och då hoppa den igång.
Skulle det vara kompressorn som spökar skulle det finnas felkoder men finns inga felkoder alls i bilen.

Så min fråga är till er kunniga Volvo älskare, kan det vara fel på mjukvaran eller finns det något att som spökar?
Har inte lust att lägga ut 6900kr för byte av kompressor och så skulle felet kvarstå.

Tusen tack på förhand.
av xxargs
#1454171
Eftersom det fungerar då och då och du inte beskriver situation när det fungerar och när det inte fungerar - så sök på 'chimsa kompressorn' med lite olika stavning av 'chimsa' då spelet av magnetkopplingen på kompressorn troligen är för stor (ofta över 0.7mm - 1.1 mm) .

Verkan med för stor spel i magnetkopplingen är att AC oftast fungerar vid start/början av färden men slutare senare under färden - vid riktigt varmt väder kanske det inte vill starta alls.

Det beror på när man startar bilmotorn kall så är laddspänningen högre och magnetkopplingen precis drar med den högre spänningen men när motorn och motorrummet blir varm när kylaren och AC-kondensorn släpper hetluft - känner generatorn av det och sänker spänningen med några få 1/10-dels Volt och spänningen hamnar under den gränsen för att magnetkopplingen skall dra - temperaturen på magnetkopplingens spole påverkar också då den får högre resistans ju varmare den är under drift och det blir mindre ström (och dragkraften minskar) och i kombinationen med att generatorn också sänker spänningen vid värmen så förvärras problemet.
av Coma76
#1454194
Hej igen.
Acn kom förut efter en stund och funkade ett litet tag. Men aldrig när jag stod still utan jag fick köra iväg innan det kom igång. Men som sagt så den vill den inte starta.
Jag ska googla chimsa och se om det är något jag kan göra.
av Ceska
#1454201
Igen röstar jag på PXC16 ventilen som sköter styrningen av det variabla volymen :-)
av Coma76
#1454204
Jag har googlat chimsa och det är inget jag vågar mig på. Men byta magnetventil kanske man ska be verkstaden om.
Pcx16 verkar vara kompressorn???
av Coma76
#1454205
Edit.
Vad ute nu när tempen sjunkit från 37 gr till 21 men ac ville inte starta ändå.
av Ceska
#1454218
Googla på PXC16 control valve så får du träffar, och kompressorn heter likadant. Kan man mecka själv, tömma och fylla på systemet så kommer man undan billigt, ventilen ca 500 och lika mycket för köldmiedia, annars är det kompressor byte som gäller.
av Coma76
#1454225
Uppdatering igen😂😂
Ursäkta om jag är jobbig men jag gick ut igen och testade ac. Nu kom det lite svalare luft. Inte iskallt men sval och behagligt.

Och eftersom jag inte kan meka själv och har tillgång till att byta freon så låter det som ett kompressor-byte.

Men borde inte bilen ge felkoder??
av xxargs
#1454227
Om det är kontrollventil på kompressorn så bör inte magnetkopplingen vara speciellt sliten - däremot kontrollventilen kan vara PITA för dessa kompressorer med variabel slagvolym då dessa kan inte sägas vara lika driftsäkra som en ON/OFF-kompressor (med planerbar byte eller omschimsning av magnetkoppling) då denna kontrollventil krånglar allt för ofta långt innan det kan sägas vara en sliten kompressor...


kolla att det finns någon spänning (mätt mellan sladden som matar och jord/chassie) och se om det finns någon likspänning - normalt är det 200-250 Hz PWM-signal men multimetern kan uppfatta det som en DC-spänning och bör då vara högre än 0 Volt om kompressorn skall arbeta - har sett nämnts mellan 2 och 6 Volt vid normal kompressionsarbete men kan nå nära 12 Volt och det kan också slå av och på i perioder precis som en ON/OFF-kompressorn men inte via magnetkopplingen.

Med andra ord kolla om det finns någon spänning till kontrollventilen (när kompressorn arbetar och magnetkopplingen dragen) - är det stumt 0 Volt och inte vill öka så är det inte kompressorn det hänger på utan ECU eller vad som styr det som inte är nöjd med situationen.
av Coma76
#1456441
Problemet löst. Bytte kompressorn och nu jäklar blåser det kallt.
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]