Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454079
Hej,

Jag har en V70 från 2015 som har gått 24 000 mil (tidigare taxi), sedan jag köpte den för ca 1 år sedan så har den känts instabil när man kör på motorväg, även när man håller ratten rakt så drar den sakta iväg åt både höger och vänster. Ibland när man svänger så känns det som att ratten plötsligt "släpper" och blir mycket lättare och vice versa.

Upplever att detta sker i mycket mindre omfattning med vinterdäck, nästan så man inte ens tänker på det. Värt att nämna är att jag har tidigare bytt sommardäck utan att det gjort någon skillnad, har även testat olika däcktryck utan framgång.

Jag funderar på om det kan vara så att bilen behöver en hjulinställning (har aldrig gjorts under tiden jag ägt bilen), men jag tycker det är lite konstigt att det skulle vara sån skillnad på vinter- och sommardäck?

Någon som har några idéer?

Tack på förhand,
Max
#1454085
Sliter den däcken snett? (tyder isåfall på felaktig toe)
Om fjäderbenslagren kärvar så kan styrningen dra ena stunden åt ena hållet, rattar man åt andra hållet så "fastnar" fjädern och drar åt det hållet i stället när man vrider tillbaka ratten till mittläget
Bilprovningen kollar genom att lyfta båda framhjulen samtidigt, sen vrider de (styrutslag alltså) hjulen fram och tillbaka och tittar samtidigt på att fjädern inte rör sig ryckigt.
Vinterdäcken kan vara mer förlåtande eftersom de är mjukare än sommardäcken..
#1454087
maxsun skrev:Hej,

Jag har en V70 från 2015 som har gått 24 000 mil (tidigare taxi), sedan jag köpte den för ca 1 år sedan så har den känts instabil när man kör på motorväg, även när man håller ratten rakt så drar den sakta iväg åt både höger och vänster. Ibland när man svänger så känns det som att ratten plötsligt "släpper" och blir mycket lättare och vice versa.

Någon som har några idéer?

Tack på förhand,
Max
Du har antagelig styreledd som har gleppe/slark. Det kan og være noe med servosystemet. Ville sjekke mellom ratt og tannstang først.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1454149
VolvoB20 skrev: ons 14 jul 2021, 11:47 Dimmention och märke på sommardäcken?
Sommardäcken är på 225/50 R17 Pirelli och vinterdäcken är på 205 R16 nånting. Men har tidigare bytt sommardäcken utan att det hjälpt någonting, så känns långsökt att det skulle vara något med däcken egentligen. Möjligtvis någonting med infästningen av fälgen, men det känns ju också rätt långsökt…
#1454151
Erik Å skrev:Sliter den däcken snett? (tyder isåfall på felaktig toe)
Om fjäderbenslagren kärvar så kan styrningen dra ena stunden åt ena hållet, rattar man åt andra hållet så "fastnar" fjädern och drar åt det hållet i stället när man vrider tillbaka ratten till mittläget
Bilprovningen kollar genom att lyfta båda framhjulen samtidigt, sen vrider de (styrutslag alltså) hjulen fram och tillbaka och tittar samtidigt på att fjädern inte rör sig ryckigt.
Vinterdäcken kan vara mer förlåtande eftersom de är mjukare än sommardäcken..
Kikade på däcken precis och det ser ut att vara helt jämt slitna. Jag har än så länge inte upptäckt något sätt att egentligen framkalla problemet utan det känns som att ibland så drar ratten plötsligt åt höger i någon sekund för att sedan "släppa" och så nån minut senare så kan den börja dra åt vänster istället, kan det stämma överens slitage på fjäderbenslagren?

De nämnde ingenting anmärkningsvärt på besiktningen förra gången men den ska snart in igen, är det något särskilt man kan be dom dubbelkolla på besiktningen kanske?

Ska troligtvis sälja bilen inom inte allt för lång framtid så har ingen lust att lägga en massa pengar på den, men hade varit riktigt skönt att få det åtgärdat om det inte kostar skjortan.
#1454486
Vad har du gör däck? Dimensioner? Breda däck kan bli fruktansvärt spårlänsliga när de blivit nernötta. Utan att någon igentligen fel föranligger. Jag hade tidigare en V70 2,5ft med 245*45/18. Blev riktigt orolig på vägen när de var ca 4-5mm kvar i mönsterdjup. Nuvarande XC90 med 255 är inte lika känslig, men tendenser finns fortfarande. Anledningen att XC90 inte är lika känslig gissar jag beror på ett helt annat chassie/geometri

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]