Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1453858
Tänkte byta yttre drivknut, men tänkte då att den inre drivknuten har rullat lika långt, så jag beställde kompletta drivaxlar.
Hämtade ut paketet igår och fann att de drivknutar som sitter på den nya axeln, är av Ø 90mm typ.
Min 2,5T har dock den förstärkta typen Ø 98mm.

Förvisso 2års garanti på dessa nya, fabrikat ODM, men är det någon idé att jag monterar dessa?
Hur ofta slits inre drivknutar, ska jag skicka tillbaka & satsa på nya yttre drivknutar istället?

Till mitt försvar så kollade jag upp innan köpet, de anger att de passar till bl.a.
"Volvo S70 99-00 B5244S2/SG/T, B5254T Manuell och AW50-42"

Anledningen till bytet är att jag har märkt är att det finns ett litet glapp i kraftöverföringen, samt missljud kluckade ljud finns dock vid långsam(typ 10kmh) körning på plant underlag.
(Har bytt allt annat i framvagn redan & kört med bortskruvade krängningsstag)
Knutarna hade i vintras dock inte börjat missljuda ännu vid fullt rattutslag.

(Har haft trotjänaren nu i 14år och har inga planer att byta ut den, så när man redan nu vid 17000mil, hör åldertecken som inte fanns förr, då det kan vara värt att rätta till.)
#1453930
ODM.. haha..
Köpte en sådan till höger sida på min V70 mk1 -00 och bälgen på ytterknuten sprack efter 1.5 år
Bråkar precis med drivknuten.se som anser att bälgen är sönderrippad av stenar, snören eller liknande, tji garanti (skulle varit 2 år)
Förutom det så har odm-axeln "tripod"-innerknut medan original har 6-kulors "riktig" knut. Noterade att lyfter man hjulet och låter det rotera med motorkraft får man rejäla vibrationer.
Så nu har jag renoverat originalaxeln. Ny SKF ytterknut från Trodo, nytt stödlager. Kulorna i innerknuten har jag kollat med mikrometer, ser ingen avvikelse från (förmodat) nominellt mått. Ytorna är lite polerade där kulorna har gått mest men det lilla glapp som finns är i princip konstant även då man drar isär knuten så mycket att kulorna är på helt oanvänt område.
Så jag räknar kallt med att innerknuten går 50k till :-D
#1453965
Inre knuten slits ganska lite eftersom den arbetar med svag böjning. Med hel bälg håller dom otroligt länge.

Ang ljudet, det är inte bara det klassiska "splines-knäppet" du har?
Dvs det som fick Volvo att limma på dom som bad om det. När lösningen är att fetta in.
#1453975
Jag brukar skifta drivaxlar (höger/vänster) efter 15 - 20000 mil på frugans Passater (hon är på den 4-de nu på 25 år :-o :-o) och alla har gått mycket mer än 20000 mil utan byte. Den hon har nu har gått 21000 mil nu (inköpt 2005 nästan ny) och ska skiftas vid nästa "storservice". Även på min enda framhjulsdrivna bil (Datsun 110 A - 72) som var vår första andra bil (frugan körde min trimmade Volvo PV - 62 då). Min mors Mitsubishi Lanser (som både frugan och båda döttrarna använde växelvis under 10 år) men där höll dom inte ändå, fick köpa begagnade axlar som jag skiftade när jag monterade dom. Det syns ganska tydligt vilken sida dom suttit när man tar isär dom och byter fett.
#1454084
Drivaxlar går inte att skifta på Volvo pga olika längd, möjligen kan man byta sida på ytterknutarna. Men det är knappast värt besväret, man köper sprillans nya SKF eller FAG ytterknutar (inklusive ny fräsch bälg och ny bult) för ca 700-800 kr på trodo.. Billigare alternativ finns också ;-)
Byte av stödlager diskuterades här jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=158895
#1454089
Erik Å skrev:Drivaxlar går inte att skifta på Volvo pga olika längd,
Misstänkte det då Volvo har tvärställd motor. WV Passat har (liksom Audi) längsmonterad motor och låda, utom den -96-a hon hade något år bara, det var (bara) en förlängd Golf. Skiftade på svärmors Volvo 360 -88 också (då på bakaxeln), den hade De Dion bakaxel och yttre damasker gått sönder och hon kört en vinter med vatten istället för fett som smörjning :x
#1454142
Erik Å skrev: tis 13 jul 2021, 01:26 ODM.. haha..
Köpte en sådan till höger sida på min V70 mk1 -00 och bälgen på ytterknuten sprack efter 1.5 år
Bråkar precis med drivknuten.se som anser att bälgen är sönderrippad av stenar, snören eller liknande, tji garanti (skulle varit 2 år)
Förutom det så har odm-axeln "tripod"-innerknut medan original har 6-kulors "riktig" knut. Noterade att lyfter man hjulet och låter det rotera med motorkraft får man rejäla vibrationer.
Så nu har jag renoverat originalaxeln. Ny SKF ytterknut från Trodo, nytt stödlager. Kulorna i innerknuten har jag kollat med mikrometer, ser ingen avvikelse från (förmodat) nominellt mått. Ytorna är lite polerade där kulorna har gått mest men det lilla glapp som finns är i princip konstant även då man drar isär knuten så mycket att kulorna är på helt oanvänt område.
Så jag räknar kallt med att innerknuten går 50k till :-D
Det låter betryggande när du har detaljstuderat t.o.m. Du gjorde nu det enkelt för mig att ta beslut.
För j-ligt om det är så att de förenklar konstruktionen så pass med 3 ist för 6.
Kan det möjligen vara som så att de motorer med lägre effekt 126/140/144 har enklare konstruktion, då de har 90mm yttre drivknut?
#1454145
MickeM skrev: tis 13 jul 2021, 12:33 Inre knuten slits ganska lite eftersom den arbetar med svag böjning. Med hel bälg håller dom otroligt länge.

Ang ljudet, det är inte bara det klassiska "splines-knäppet" du har?
Dvs det som fick Volvo att limma på dom som bad om det. När lösningen är att fetta in.
Bra fråga, jag vet inte hur knäppet låter, är det något som uppstår enbart när man ändrar riktning?
Mitt ljud återkommer vä-hö-vä-hö-vä o.s.v vid låga farter typ 0-15kmh

Tydligen rekommenderas fortfarande att man ska limma från tillverkare SKF och flera leverantörer anger det med,
frågar är ju bara om vilken typ av lim i så fall. https://vehicleaftermarket.skf.com/se/s ... s/VKBA3526

När det gäller "fetta in", så bytte jag lager i 2 omgångar, iaf vid senaste åtgärden på vänster fettade jag in rikligt men hade vid tillfället
enbart universalfett att tillgå, borde man nu införskaffa MoS² fett eller något ännu bättre?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...