Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1452968
Hej,

Har en ställmotor för virvelspjället som verkar ha gett upp. Finns en del felkoder kopplat till ställmotorn.

Min fundering i fall jag beställer en ny/beg ställmotor om den behöver paras ihop med bilen med hjälp av Volvos programmeringshjälpmedel VIDA?

Tips kring felsökning av ställmotorn tas tacksamt emot för att säkerställa att ställmotorn är kaputt?

Mvh
Peter
#1452975
Enligt Volvos egen presentation:
The position of the throttles is regulated by a direct current motor. The motor is controlled by the ECM
by means of a PWM signal.
In order that the ECM shall know the position of the throttles and to be able to compensate for any wear
in the internal components the throttle motor is run to its mechanical stops (open/closed position) at each
5th ignition switch-off. (The function is in the ECM and may be modified for start of production).

Således skall det inte behövas att man parar ihop spjället med bilen.
Då ställmotorn är stark sliter den här självkalibreringen rejält på länkaget.
När det gäller felsökning, vilka felkoder har du?
#1453034
Tack för ett snabbt och utförligt svar på mina funderingar. De felkoder som jag får fram är ECM-1850 swirl actuator, ECM-1880, ECM-1870, ECM-1860 samt ECM-6662 glow control men det är nog ett annat fel. Har testat slå av och på tändningen 5ggr men ställmotorn rör sig inte. Har kollat säkringarna och de verkar okej. /Peter
#1453270
Hasse53 skrev: tis 06 jul 2021, 15:43 Enligt Volvos egen presentation:
The position of the throttles is regulated by a direct current motor. The motor is controlled by the ECM
by means of a PWM signal.
In order that the ECM shall know the position of the throttles and to be able to compensate for any wear
in the internal components the throttle motor is run to its mechanical stops (open/closed position) at each
5th ignition switch-off. (The function is in the ECM and may be modified for start of production).

Således skall det inte behövas att man parar ihop spjället med bilen.
Då ställmotorn är stark sliter den här självkalibreringen rejält på länkaget.
När det gäller felsökning, vilka felkoder har du?
Hej Hasse,
Följande felkoder får jag:
ECM-1850 Swirl actuator control
ECM-1880 Swirl actuator control Faulty signal
ECM-1870 Swirl actuator control
ECM-1860 Swirl actuator control
samt ECM-6662 glow relay control // känns dock som felet inte hör ihop med ovan ?
Mvh
Peter
#1453435
Helt klart klagar ECU:n på virvelspjället men hur är det med virvelspjällaxeln och länken till spjällmotorn, dessa brukar vara helt slut eller hoppat isär. Har motorlampan tänts någon gång?
Oftast märker man ju inte att virvelspjället strular utan man kör bara vidare(men med något ökad bränsle förbrukning och sämre ax).
Relä för glödstift tror jag inte är relaterat, har du provat att nollställa felkoder?
#1453445
Hasse53 skrev:Helt klart klagar ECU:n på virvelspjället men hur är det med virvelspjällaxeln och länken till spjällmotorn, dessa brukar vara helt slut eller hoppat isär. Har motorlampan tänts någon gång?
Oftast märker man ju inte att virvelspjället strular utan man kör bara vidare(men med något ökad bränsle förbrukning och sämre ax).
Relä för glödstift tror jag inte är relaterat, har du provat att nollställa felkoder?
Hej Hasse och tack för svaren, jo jag har nollat koderna som kommer tillbaka lika fort och kan bara konstatera att ställmotorn inte rör på sig. Spjället är svårt att veta om det fungerar som det ska då det går väldigt lätt när man flyttar på spjällarmen. Finns lite oljeläckage just där men jag hoppas på att spjället fungerar som det ska. Länkarmen har jag bytt tidigare och även nu då de är notoriskt dåliga och hoppar loss. Ingen motorlampa har tänts och motorn går rätt bra trots allt, är väl topdraget som uteblir känns det som. Tror jag chansar och beställer hem en ställmotor från skroten så får vi se om det gör någon skillnad. Bilen har gått 26 000 och har en automatlåda så frågan är hur länge den rullar på. Min plan är att göra rimliga reparationer annars blir det nog en ny bil. :-)
#1455493
Hej, då var den begagnade ställmotorn bytt vilket var en relativt enkel åtgärd. Knapp timme tog det. Bara byta rakt av så det var bra att det stämde. Felkoderna raderade och inga nya så felsökningen var rätt och riktig med utbyte av ställmotorn. Kan konstatera att ställmotorn är indirekt inblandad i hur motor och automatlåda samspelar också då det nu blev märkbart bättre körbarhet. Växlar och nyttjar bottendraget bättre på högre växlar igen. Nu gäller det bara att få den lilla virvelspjällsplastarmen att hålla sig på plats men det är en annan historia .
Tack för hjälpen Hasse :-)

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]