Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Äntligen, detta har jag tjatat om i åratal. Det är helt sjukt att detta kunde ta sådan tid innan man vaknar upp. Forskare, politiker, professorer, journalister.. alla har de stått och sagt att vi har minsann elöverskott. Ingen risk för brist osv. Som dumma byfånar har de mekaniskt upprepat samma mantra om och om igen. Var och en har också bara titta på sitt särintresse.
Det har ju bara krävts sunt förnuft och grundskolematte för att fatta att om man summerar gruv/stål/kemi/cement/bil/buss/lasbil/båt så blir det energimängder i dessa storlekar. Sent ska syndaren vakna och se till att det byggs nog.

Jag undrar när de ska vakna upp och dessutom fatta att vind och sol är oreglerade källor som kräver lika stor ytterligare satsning för lagring..... det lär väl ta lika många år till.....

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... -racker-ej

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... anvandning
En del av problemet har ju varit att så många tyckare koncentrerat sig så på att elbilar skulle vara det som gör att elproduktionen inte räcket till, men även om vi har 100% försäljning av elbilar till 2030 kommer elbehovet från dem vara under 10TWh/år 2040, och då främst med effektbehov nattetid.

När nu stora industrier ska ställa om handlar det om 10x så högt behov och mycket under dagtid.

Man behöver satsa på lagring och om det är någonstans jag tror vätgas har en framtid så är det för energilagring och att möta toppar i effektbehovet. Kör man vätgas i kraftvärmeverk bör också effektiviteten vara bra mycket högre än i fordon. Man borde t.ex kunna ta tillvara på värmen för att mata ut i fjärrvärmenätet.

joel80 skrev: lör 03 jul 2021, 13:52 En del av problemet har ju varit att så många tyckare koncentrerat sig så på att elbilar skulle vara det som gör att elproduktionen inte räcket till, men även om vi har 100% försäljning av elbilar till 2030 kommer elbehovet från dem vara under 10TWh/år 2040, och då främst med effektbehov nattetid.
Jag tycker det var tvärs om. Elbilsmaffian och miljövännerna predikade budskapet att bara alla köper elbil så har vi räddat världen. Och media hängde på och förkunnade budskapet och allt annat hamnade i skymundan. Och då glömde man bort att bilarna är bara en liten liten del i det stora hela.
"Och då glömde man bort att bilarna är bara en liten liten del i det stora hela"..
Typ, samt att man redan från start 'glömde' frågan om vad det innebär om elen för batteritillverkningen kommer från 'co2-källor'.. Och.. även om nån tillverkare pekar på att deras batterier minsann tillverkats med 'förnybar el' så innebär det att många andra inte kan göra detsamma (om de ville) i lika hög grad, eftersom det skulle påverka bilpriset för mycket, eftersom tillgången på 'förnybar el' är relativt begränsad..
allt det här med "förnyelsebar" är ju bara massa joller i min värld, men om 20år vet vi hur det gick, miljön kommer inte vara bättre med då skyller man på något annat.
Derank skrev: mån 05 jul 2021, 23:26 allt det här med "förnyelsebar" är ju bara massa joller i min värld, men om 20år vet vi hur det gick,
CO2 uppmätt 4:e juli 2021: 417.64 ppm. Nivån ökar stadigt med drygt 2 ppm per år trots allt vackert tal om att sluta bränna kol och olja. Tripp-punkten då jorden "fastnar" permanent i 6 grader varmare klimat (det har hänt förr) verkar ligga någonstans i spannet 450 - 500 ppm.. När vi väl passerat den så finns ingen återvändo.
Tja, det här blir spännande. Visar det sig att förnekarna hade fel så är det så att säga kört för allihop. Gambling på högsta nivå! :oops:
Erik Å skrev:
Derank skrev: mån 05 jul 2021, 23:26 allt det här med "förnyelsebar" är ju bara massa joller i min värld, men om 20år vet vi hur det gick,
CO2 uppmätt 4:e juli 2021: 417.64 ppm. Nivån ökar stadigt med drygt 2 ppm per år trots allt vackert tal om att sluta bränna kol och olja. Tripp-punkten då jorden "fastnar" permanent i 6 grader varmare klimat (det har hänt förr) verkar ligga någonstans i spannet 450 - 500 ppm.. När vi väl passerat den så finns ingen återvändo.
Tja, det här blir spännande. Visar det sig att förnekarna hade fel så är det så att säga kört för allihop. Gambling på högsta nivå! :oops:
Om man ska dryfta ppm hit och ppm dit och kalla det klimat som varit i 10.000 år normalt. Vad är normalt dom 10.000 före det eller dom 10.000 dess förinnan. Jag säger att klimatet förändras oavsett CO2 och "våran" påverkan. Jag ser mer på tillgången till bränsle i framtiden. Elbilen måste bli effektivare eller rättare sagt batterierna. Jag ser en fara i att dom metaller som behövs kommer att bli nästa ekologiska kris. Har en uppfattning/teori att sammansättningen i Jordens/Tellus mineraler metaller vatten m.m funkar som ett kombilnerat batteri och magnet som om det störs för mycket kommer tappa sin kraft...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Jag förnekar inte klimatförändringen, men däremot är jag väldigt skeptisk till att vi, främst bilister och just sverige, kan göra ett jävla skit åt det. Det mesta vi kan göra är att lokalt förbättra luften, t ex i städerna. Men det betyder inte ett skit i det stora hela. Ändå försöker sverige måla ut sig som någon typ av skinande riddare som räddar hela världen från undergång.

Det hade varit skillnad om t ex USA eller Kina hade haft samma mentalitet som sverige låtsas ha. Då hade det inte bara haft någon som helst inverkan på klimatet, utan också fått övriga länder att tänka om. Sverige är obetydliga med noll inflytande globalt.
Att Sverige går lite före kommer vi tjäna på.
Men ökningen av elbilar är enorm i hela världen nu. Det är inte pga Sverige som nästan alla biltillverkare nu ger upp vidareutveckling av ICE-motorn.

Tror man inte klimatförändringarna är p.g.a våra utsläpp är man duktig på att blunda.
  • 1
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 433
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]