Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Winqan
#1452001
Tja på er allihopa!
Jag har huvudvärk med min V70 GLT -99:a (manuell)
ABS- och Tracks lampan lyser, (även motorelektroniklampan lyser, men tror inte att den har med detta att göra). Men men.

ABS kransarna är sjyssta och alla tänder har distinkta kanter, gjorde rent med stålborste vid inspektion.

Jag har mätt upp givarna (vet dock inte om jag gjort rätt), får "värde" på 600+-5 fram samt 400+-5 bak. Mätt både vid kontakter ute mot hjulen, samt i "handsken/kontakten" till ABS enheten. Så det bör inte vara kabelbrått och värdena på höger och vänster sida är så pass jämna att jag misstänker att givarna och kablar är hela. (polvänder jag så får värde 0)

Har gått igenom de fem ABS boxar som jag har liggandes(beg. från skroten) och felet kvarstår... Det skulle vara maximal otur om samtliga boxar är trasiga, risken finns, men den är nog ganska liten. Eller?. Kan man mäta upp styrboxen på något sätt? Vad brukar gå sönder i boxarna?

Nu när jag har tändningen på så "skorrar" det från ABS enheten/pumpen till och från. Gör även det när man börjar köra, för att sedan tystna efter x antal hundra meter. (ABS lampan lyser hela tiden, tracks lampan lyser i princip hela tiden).

Vad kan felet vara? Behöver hjälp med hur jag ska gå vidare, antingen om ni vet eller kan spekulera vad felet kan vara eller om ni kan hänvisa till någon tråd som har svar på min fråga/frågor. (jag hittar ingen tråd som har liknande problem).

Tacksam för minsta förslag och/eller fingervisning i rätt riktning.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1452022
Har du kollat att "nosen" på respektive givare hänger mitt ovanför kransen? Kan hamna fel om knutens spline inte går in helt i lagret eller om kransen sitter fel på knuten.
Avståndet mellan givare och krans får inte vara för stort heller, har för mig att det ska vara 2-3mm
av SubMarine
#1452034
Kolla så att ingen givare är skadad. Jag råkade ut för att ytan på givaren som är mot kransen hade blivit skavd på något sätt nyligen. Detta gav inget elfel på givaren men hastigheten mättes fel så ABSen började jobba så fort man körde över ca 15 km/h och ABS-lampan tändes tillslut när man körde över ca 60 km/h. Avståndet till kransen är också viktigt enl tidigare kommentarer.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]