Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pertan
#1450970
~370 mil sen jag bytte till Landsail Sentury Qirin 990 och är fortfarande nöjd. Lite mer spårkänslig men det beror säkerligen på att jag gick upp till 215 från 205or.

Hunnit ”testa” regnoväder och skållande hetta och tycker att dom presterar lika bra som goodyear däcken jag hade innan.

Så för 2000:- mindre för en uppsättning däck påsatt och klart på fälg så har jag inget att klaga på.
av robbe
#1451818
ca. 400 mil. o däcken fungerar hur bra som helst. i uppförande så känns dom faktiskt väldigt lika michelin som jag tidigare haft. mycket nöjd.
av Perra1971
#1455182
Hej.

Hade Landsail 20x 235x35 på Ocean Race Storm på min V60 MY12.
Hade inga problem den gick mjukt o fint så gott det går med 20"
Exet skrapade höger fälgen.
Så båda byttes ut fortare än ögat. ;-)

Med min gamla Golf R 2018 (Lapis Blå, Remus Avgas, MST insug, turbo böj, turbo dämpare)
Där kan jag jämföra LS588 UHP med Conti sport contact 5.
Sport conti 5 höll en sommar till o från götet.
Nästan iofs 2mm kvar när de byttes mot vinterdäcken.
Byte till LS588 UHP de höll mer än 1 sommar pendling och de var fortfarande ok nu när jag sålde den golfen.
19" 235x35 / 5mm kvar. (har dock jobbat hemifrån under hela C-vid19)

LS588 19" 235x35 var även ett par turer i Tyskland Autobahnn där det fortfarande finns fri fart.
I 260kmh inga problem alls, visst inga däck är tysta i den farten.

Min erfarenheter på LS588 UHP.
Mindre slitage än sport Conti 5, dock en anning högre bränsle förbrukning.
Brukar vara lite nerviga de forsta 50-70 milen men sen är känslan väldigt nära sport conti 5.

Jag kör hårdare än vanligt med R så... ;P

P.s.
Normalt kör jag cirkus mellan 9.000 till 11.000mil om året.
Har kört på LS588 UHP sen 2012 och gillar dom.
Tänkte testa LS Q990 när jag ska ha nya sommar skor till D4an.


Mvh.
Per
Användarvisningsbild
av batmac
#1455227
Det låter ju onekligen som att det är OK däck numer, men det känns inte som att man vet det förrän det verkligen skiter sig och är det då värt den i sammanhanget lilla besparingen man gjort? Om man räknar med att däcken håller tre säsonger så handlar det om en dryg femtiolapp i månaden. Det mesta kanske är fördomar, men jag vet vad jag väljer. Kul att läsa intryck från er som använder dock, det är alltid nyttigt :-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1455239
batmac skrev:Det låter ju onekligen som att det är OK däck numer, men det känns inte som att man vet det förrän det verkligen skiter sig och är det då värt den i sammanhanget lilla besparingen man gjort? Om man räknar med att däcken håller tre säsonger så handlar det om en dryg femtiolapp i månaden. Det mesta kanske är fördomar, men jag vet vad jag väljer. Kul att läsa intryck från er som använder dock, det är alltid nyttigt :-)
Ja! För mig räcker det att läsa testresultat med dom däcken för att inse att JAG inte vill ha dom.
Det är i en "nödsituation" ett däck visar vad det går för! Hoppas inte någon med dessa däck ligger bakom mig när jag behöver tvärnita...
Jag lägger till lite och köper någon av testvinnarna från premium märkena!

( I bilägares test var ett lågprismärke också med som hette Maxxis, eller något sådant. Slog Landsail med mycket och var faktiskt med i toppen. Men JAG skulle ändå inte våga köpa dom.)
av Lövet
#1455266
Självklart ska man köpa bra däck men bara titta på märke funkar inte helt. Exempelvis har Nexen (som förr var ett lågprismärke) börjat originalmonteras på Porsche i USA. Det innebär inte att alla däck från Nexen är bra men det visar att det inte bara är "premiumärkena" som kan bygga däck. Förstås har Nexen betalat för att originalmonteras i marknadsföringssyfte men Porsche hade aldrig släppt ut bilarna om inte däcken var bra nog.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1455286
Michelin satte upp en fabrik för sina däck i Sydkorea och hoppades på att därmed kunna tillverka sina däck billigare. Det visade sig att i princip ingen ville ha Michelindäck tillverkade i Sydkorea.
Michelin gav upp och sålde fabriken. Kvarvarande människor hade fått lära sig mycket och köpte fabriken. Det blev det som nu kallas Nexen. Från början billiga däck som nu inte är billiga längre. Det är inget dåligt däck!
av robbe
#1457744
Då är båda bilarna utrustade med Landsail däck. Xc 70 med 235 55 17 LS388(ville ha Qirin 990 men fanns inte i denna dim) och Forden 195 45 16 Qirin 990. Lyckades ta mej hem utan missöden ca. 2mil med dessa. Mitt första subjektiva omdöme är tysta o komfortabla.
Tycker att det är bra att det kommer däck som är bra o konkurrerar med premium tillverkarna oavsett märke o var dom tillverkas, i mitt fall handlade det om ett pris som var 50% lägre. Som jag skrivit tidigare så har jag alltid tidigare kört på premiumdäck, men efter mitt missöde med "dyra" däck så började jag fundera på om man möjligen kunde få lite mer valuta för pengarna man spenderar på däck. Min högst personliga slutsats blev följande, och då pratar vi sommardäck.
Däck är inte en high tec produkt. Att kopiera ett mönster, gummi blandnig, stomme torde vara enkelt. Du får vad du betalar för, tror jag inte stämmer utan du betalar för märket, testet, fördomar. Har jag fel i denna högst personliga slutsats så lovar jag att återkomma efter att milen tickar på med dessa skitdäck från kina.
Nu har jag avverkat 300 - 400 mil med däcken varav ca. 150mil med 2 ton husvagn. Har inte haft några som helst problem o kan överhuvudtaget inte uppleva någon skillnad mot de premium däck som jag tidigare under alla år kört med.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1458052
robbe skrev:Däck är inte en high tec produkt. Att kopiera ett mönster, gummi blandnig, stomme torde vara enkelt.
Där har du fel, däckteknologi är oerhört komplext. Topptillverkarna lägger ner sjuka summor på R&D, och om det nu var så rudimentärt med däck så skulle budget däcken hänga med bättre i prestanda vilket de inte gör...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1458070
Plus att de ska trycka tröjor och dekaler med :) Men klart de är bra, de har ju ryktet och försäljningen att försvara
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]