Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#1451091
PFA skrev:Hej!

Har precis köpt en V60 T4 Summum BE -16. Enligt bilhandlaren ska bilen ha ”GPS”. På ”Min Volvo” står det att bilen har bl a ”Sensus Connect High Performance 7" 000935” och Volvo on Call. Det finns även en ”NAV”-knapp på instrumentpanelen. Så långt allt väl.

Men varken navigatorn eller VoC verkar vara aktiverade. När jag provar att söka på en adress eller POI så står det ”Ingen internetuppkoppling”. Måste bilen ha uppkoppling för att navigatorn ska kunna fungera? I inställningar har jag provat att koppla upp via bluetooth på mobilen, men den verkar inte hitta det heller (däremot fungerar handsfree osv).

VoC kan man ju så klart skaffa ett abonnemang till, men är ett abonnemang på VoC en förutsättning för att navigatorn ska fungera, eller finns det ingen omedelbar koppling mellan dessa två system?

Jag trodde att det åtminstone skulle ligga en gammal karta i navigatorn. Dessa kan man ju uppdatera genom att ladda ned senaste filen på Volvos hemsida och ladda in i bilen via USB.

Måste jag köpa ett abonnemang för Sensus Navigation för att kunna använda kartor som installeras i bilen?

Hittade följande:
https://www.volvocars.com/se/support/to ... etkartor-2

Naturligtvis skulle jag ha kollat upp detta, men känner mig ändå liiiite lurad. Om det är ”Internetkartor” jag har och inte Sensus Navigation så känns det ju inte som att bilen har navigation.

Den största skillnaden mellan internetkartor och Sensus Navigation är att internetkartor kräver konstant internetuppkoppling under användandet medan Sensus Navigation utnyttjar hårddiskbaserade kartor.

Vad är grejen med ”Internetkartor” när man har GPS i bilen? Dessutom verkar den inte hitta min mobil via bluetooth vad gäller just denna funktionen.

Jag tog ut en ny XC60 2014 en gång i tiden som tjänstebil och den hade uppenbarligen Sensus Navigation. Jag behövde inte koppla den till mobilen.

Går det att uppgradera från ”Internetkartor” till Sensus Navigation” till ett rimligt pris och få en komplett version? För jag antar att det enbart handlar om mjukvara, eller det måste installeras hårdvara också (t ex minne till kartorna)?
Kostar ungefär 7000 kr att uppgradera till riktig sensus navigation. Internetkarta är "lite" varienten som erbjuder väldigt begränsad funktionalitet och kräver internetuppkoppling antingen via bluetooth, Wi-Fi eller ett egen datasim

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

av PFA
#1451092
7000kr?!? Horribelt :-o

SM4IVE skrev i inlägget före mitt att han betalade 700kr, men det var kanske inte samma uppgradering.
Användarvisningsbild
av Funk
#1451201
Under kampamjen i vintras var det 3495:- , dvs 50 %
Den för 700 är om man redan har navigation, men behöver uppgradera så man kan ladda kartor via USB, detta är bara om man har en tidig bil..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Derank
#1530437
Njae, Sensus har nog gjort sitt hos Volvo, uppdateringar och kampanjer är nog ett minne blott numera, men man vet ju aldrig.

Men det behöver bara aktiveras, finns redan i bilen så känner du någon med en SMOK kan du aktivera det el så kan du använda VDASH, samma sak där.

Jag lånade en SMOK och aktiverade det i min XC60 2016.
av EPR
#1530558
Derank skrev: tor 09 feb 2023, 22:36
Jag lånade en SMOK och aktiverade det i min XC60 2016.
Det där får du allt berätta mer om, behövde du betala något för att låsa upp eller räckte det med att koppla in denna SMOK? Var lånar man en SMOK? :-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar