Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1387533
service 2,0 har funnits i flera år och är endast en försäljningsgrej, inte värt ett smack om du frågar mig, många fick inte ens den nya uppdatering som kom till sensus 2012 fast de hade service 2.0
Användarvisningsbild
av Derank
#1387534
om det nu inte är någon ny variant av 2.0 du menar
av Larslars
#1387784
Amloaan skrev:Fick höra att Volvo börjat med en 2.0 sevice där all programvara uppgraderas!
om jag inte är ute o cyklar utan hjälm så tror jag att nyare bilar på SPA plattformen så uppdateras all mjukvara med service 2.0.
på äldre plattformar EUCD tex så uppdateras bara "kritiska" mjukvaror, typ ecm, cem och tcm plus ev några till
av EPR
#1450251
Nu är det kampanjpris på Bilia, "bara" 5900 kronor. Känns extremt dyrt men man kanske borde slå till ändå?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1450256
Beror ju på...
Det är bevisligen ett system på utdöende, då det numera endast kommer en årlig uppdatering (i bästa fall).
av EPR
#1450257
Ja, jag har förstått att det är dåligt med uppdateringar, men det vore också skönt att kunna använda sig av funktionen "skicka adress till bilen" i stället för att knappa in adressen manuellt i bilen varje gång man ska använda sig av internetkartor. Gillar inte att ha mobilen som navigator, tycker inte att det ser lika snyggt ut. :-)
av SM4IVE
#1450310
Jag har en xc602014 med sensus som måste uppgradera för att kunna ladda ner kartor med usb sticka .Uppgraderingen tog ca 45 min hos Rejmes kostade ca 700 sek. Att ladda upp kartorna tog 3 tim så det måste ske under tiden man åker.
av PFA
#1451088
Hej!

Har precis köpt en V60 T4 Summum BE -16. Enligt bilhandlaren ska bilen ha ”GPS”. På ”Min Volvo” står det att bilen har bl a ”Sensus Connect High Performance 7" 000935” och Volvo on Call. Det finns även en ”NAV”-knapp på instrumentpanelen. Så långt allt väl.

Men varken navigatorn eller VoC verkar vara aktiverade. När jag provar att söka på en adress eller POI så står det ”Ingen internetuppkoppling”. Måste bilen ha uppkoppling för att navigatorn ska kunna fungera? I inställningar har jag provat att koppla upp via bluetooth på mobilen, men den verkar inte hitta det heller (däremot fungerar handsfree osv).

VoC kan man ju så klart skaffa ett abonnemang till, men är ett abonnemang på VoC en förutsättning för att navigatorn ska fungera, eller har systemen överhuvdtaget ingen koppling till varandra?

Jag trodde att det åtminstone skulle ligga en gammal karta i navigatorn. Dessa kan man ju uppdatera genom att ladda ned senaste filen på Volvos hemsida och ladda in i bilen via USB.

Måste jag köpa ett abonnemang för Sensus Navigation för att kunna använda kartor som installeras i bilen?

Hittade följande:
https://www.volvocars.com/se/support/to ... etkartor-2

Naturligtvis skulle jag ha kollat upp detta, men känner mig ändå liiiite lurad. Om det är ”Internetkartor” jag har och inte Sensus Navigation så känns det ju inte som att bilen har navigation.

Den största skillnaden mellan internetkartor och Sensus Navigation är att internetkartor kräver konstant internetuppkoppling under användandet medan Sensus Navigation utnyttjar hårddiskbaserade kartor.

Vad är grejen med ”Internetkartor” när man har GPS i bilen? Dessutom verkar den inte hitta min mobil via bluetooth vad gäller just denna funktionen.

Jag tog ut en ny XC60 2014 en gång i tiden som tjänstebil och den hade uppenbarligen Sensus Navigation. Jag behövde inte koppla den till mobilen.

Går det att uppgradera från ”Internetkartor” till Sensus Navigation” till ett rimligt pris och få en komplett version? För jag antar att det enbart handlar om mjukvara, eller det måste installeras hårdvara också (t ex minne till kartorna)?
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]