- mån 21 jun 2021, 20:57
#1451084
Hej,
Jag har blivit sugen på att köpa en begagnad XC60, gärna en T-modell, typ T5 eller T6 med lite krut i motorn när man har lite extra last i bilen eller på släp. Tänker mig en typ max 5-7 år gammal begagnad bil här.
Är det något speciellt jag behöver tänka vid ett sådant köp, risker, se upp för, eller tvärtom...typ finns det fina fördelar jag kanske inte ens tänker på här? Jag är nyfiken alla fakta & tips inför ett ev beggat inköp av nu XC60 T*.
ARGUMENT FÖR
-En sak jag redan nu tänkt på är att årsmodeller jag syftar på här kvalar in under godkänd miljözonskrav i Stockholm framöver, då minimikravet tydligen är Euro-5 och en 2014 års modell och nyare har just Euro-5 klassning så det är ju bra.
-Ca 3300:- i skatt per år och 570:- i helförsäkring för mig per mån är okej för mig dessutom en kontroll med Volvia.
ARGUMENT MOT
-Drar 1,0 - 1,3 l/mil vilket är rätt mycket idag.
Tacksam för all er input
Jag har blivit sugen på att köpa en begagnad XC60, gärna en T-modell, typ T5 eller T6 med lite krut i motorn när man har lite extra last i bilen eller på släp. Tänker mig en typ max 5-7 år gammal begagnad bil här.
Är det något speciellt jag behöver tänka vid ett sådant köp, risker, se upp för, eller tvärtom...typ finns det fina fördelar jag kanske inte ens tänker på här? Jag är nyfiken alla fakta & tips inför ett ev beggat inköp av nu XC60 T*.
ARGUMENT FÖR
-En sak jag redan nu tänkt på är att årsmodeller jag syftar på här kvalar in under godkänd miljözonskrav i Stockholm framöver, då minimikravet tydligen är Euro-5 och en 2014 års modell och nyare har just Euro-5 klassning så det är ju bra.
-Ca 3300:- i skatt per år och 570:- i helförsäkring för mig per mån är okej för mig dessutom en kontroll med Volvia.
ARGUMENT MOT
-Drar 1,0 - 1,3 l/mil vilket är rätt mycket idag.
Tacksam för all er input