Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jiwisto
#1451084
Hej,

Jag har blivit sugen på att köpa en begagnad XC60, gärna en T-modell, typ T5 eller T6 med lite krut i motorn när man har lite extra last i bilen eller på släp. Tänker mig en typ max 5-7 år gammal begagnad bil här.

Är det något speciellt jag behöver tänka vid ett sådant köp, risker, se upp för, eller tvärtom...typ finns det fina fördelar jag kanske inte ens tänker på här? Jag är nyfiken alla fakta & tips inför ett ev beggat inköp av nu XC60 T*.

ARGUMENT FÖR
-En sak jag redan nu tänkt på är att årsmodeller jag syftar på här kvalar in under godkänd miljözonskrav i Stockholm framöver, då minimikravet tydligen är Euro-5 och en 2014 års modell och nyare har just Euro-5 klassning så det är ju bra.

-Ca 3300:- i skatt per år och 570:- i helförsäkring för mig per mån är okej för mig dessutom en kontroll med Volvia.

ARGUMENT MOT
-Drar 1,0 - 1,3 l/mil vilket är rätt mycket idag.

Tacksam för all er input ;-)
#1451123
Tidiga fyrcylindriga T5/T6 har väl en del problem med balansaxlar etc. Jag skulle ju siktat på en 6-cylindrig, dom är ganska skottsäkra, men törstiga.

Kolla stenskott/rostbubblor längs med skärmkanterna, främst fram men även bak.
#1451227
Ordet Törstig kommer få en ny innebörd för dig:) Men det är en grym bil, jag hade min XC60 T6 AWD i 8 år, överlägset bästa bil jag haft.
#1451363
MartinS skrev:Ordet Törstig kommer få en ny innebörd för dig:)
Oj då, låter läskigt :oops:

Tänkte fråga dig som hade bilen i 8 år:

1. Är det någon typ av gardin eller myggnät jag ser i bakre kanten på glastaket, och går den att dra ut manuellt eller elektriskt?
2. Tänkte Plestar-optimera motorn från 304 till 329 hkr då den inte drar mer bränsle enligt Volvo. Är det värt det, hade du det, och vad kostar det? Har inte lyckats hitta det på Volvos hemsida nämligen.
#1451380
jiwisto skrev: ons 23 jun 2021, 12:43
MartinS skrev:Ordet Törstig kommer få en ny innebörd för dig:)
Oj då, låter läskigt :oops:

Tänkte fråga dig som hade bilen i 8 år:

1. Är det någon typ av gardin eller myggnät jag ser i bakre kanten på glastaket, och går den att dra ut manuellt eller elektriskt?
2. Tänkte Plestar-optimera motorn från 304 till 329 hkr då den inte drar mer bränsle enligt Volvo. Är det värt det, hade du det, och vad kostar det? Har inte lyckats hitta det på Volvos hemsida nämligen.
1. Ja, det är en gardin och den dämpar dessvärre inte mycket ljud.
2. Det brukar vara kampanj lite då och då, men annars brukar det väl kosta 6900 har jag för mig.
Båda mina två senaste Volvo hade 329-hästare, härlig motor. Go for it.
#1451388
jiwisto skrev: ons 23 jun 2021, 12:43 2. Tänkte Plestar-optimera motorn från 304 till 329 hkr då den inte drar mer bränsle enligt Volvo. Är det värt det, hade du det, och vad kostar det? Har inte lyckats hitta det på Volvos hemsida nämligen.
polestar för just T6an med 304hk - https://www.bilia.se/biltillbehor/styli ... _31342701/

annars har du dessa alternativ(billigare och du får ut mer hk&nm) :
BSR: http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2165/volv ... 5-b-6284-t
Rica: http://ricaab.com/sv/fordonstyp/bilar/b ... -2011.html
#1451470
Polestar är ”ett måste”, värt varenda öre!
#1451474
Toppen att höra. Det finns en blå fyrkantigt litet märke på bilens baklucka där det står "Polestar" på märket. Det står alltså inte "Polestar Engineered", vilket jag förstått betyder att bilen är trimmad till 329 hkr. Min fråga är, vad står ordet "Polestar" för i detta sammanhang då? På transportstyyrelsens hemsida står bilens fabrikat listad som "VOLVO D + XC60", inte ens som T6, fast det står T6 på bakluckan oxå? Känns lite virrigt, bilen är utannonserad som just XC60 T6 Polestar, men just T6 finns inte som fakta på någon bilsajt som t.ex Carinfo.se eller Transportstyyrelsens hemsida?

Kan det vara en vanlig XC60, fast med rak 6:a vilken jag kan se under huven? Det står även R-Design på ratt, stolar och trösklar förstås...

Tacksam för hjälp att reda ut dessa begrepp innan jag ev köper bilen ;-)

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]