Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1450747
Jag är väldigt nära ett köp av en VOLVO V60 T8 TWEN AWD som har gått 1000mil ca, problemet är att i nuläget kan jag inte ladda där jag bor . Laddas bilen medan man kör? hur ligger snitt förbrukningen vid bara bensin drift?

Vad kan har slitits efter 1000mil? Bromsar , skivor mm?

Hur är bilen för övrigt? (jag kör en v60 CC D4 2018 modell idag)
#1450749
Jag har kört 4500 mil med min T8, My 19. Tips att provköra ordentligt. Jag har rätt stora problem med vibrationer i ratten vid hastigheter runt 120 km/h. Ska byta däck nu och se om det blir bättre. Balanserat två gånger redan utan förbättring. Min drar ca 0,7 på bensin vid 110 km/h. Den laddar batteriet vid motorbroms och broms, men inte så det räcker någon längre stund. Du kan också ladda med bensinmotorn på chargeläge men då drar den runt 1,2 l/mil.
Upplever också motorn som rå emellanåt och kraftlös när den "byter" motor. Genomsnittsförbrukning sedan ny är 0,4 l/mil. En snabb och trevlig bil. Inget speciellt slitage i övrigt. Bromsar mm nästan som nytt.
Annars en riktigt trevlig och snabb bil.
#1450835
Jag tycker du skall ta en extra funderare på om det verkligen är en laddhybrid du skall köpa om du inte kan ladda hemma. Men du kan kanske ladda någon annanstans, på jobbet kanske? Det är liksom hela grejen att kunna ladda och köra kortkörningarna på el.
Skall du köra kortkörningar i stadstrafik på bensin så blir den törstig, annars delar jag Ipsaros uppfattning att den går snålt på landsväg och laglig motorvägsfart även med tomt batteri.
Jag tycker du skall kolla statusen på batteriet, enklast genom att kolla räckvidden med fulladdat batteri, kan du samtidigt på den körningen få tillgång till data från VOC-appen så kan du se hur många kWh du har förbrukat (elförbrukning- elektrisk regenerering).
Årsmodell -19 har 10,4 kWh batteri, från årsmodell -20 är det 11,6 kWh batteri men vad som skiljer i praktiken i tillgängliga kWh har jag ingen aning om och det finns väl inga officiella siffror från Volvo heller.
Med min V60 T8 -20 med batteri på 11,6 kWh kunde jag förbruka 8,2 kWh när den var ny, nu efter 2500 mil och 15 månader kan jag få ut 7,6 kWh enligt VOC, så batteriet har tappat 7%.
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]