Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1449651
perin skrev:
jpu skrev: Sen skulle jag avvakta bilbyte om det inte är absolut nödvändigt. Begagnatpriserna nu är rent ut sagt helt jävla sjuka. Vänta ett par år så kommer det en rejäl rekyl på allt fossildrivet (även laddhybrider, jag vet).
Borde det inte avspegla sig i inbytespriserna nu?
Jag tänker isf sälja BMW:n privat, det är liksom rätt läge nu, och sedan köpa en XC60 som planen var. Antingen privat eller på firma. Blir att "sälja dyrt och köpa dyrt", ungefär som den stackare som ska köpa villa i dessa tider.

Fördelen med Volvo är att det finns så många objekt, så har man bara bestämt sig finns det en uppsjö av objekt att köpa - inte minst inom ca 250 km radie från Stockholm.
#1449652
Ekonomiskt går det på ett ut med en XC60 som drar 10,0 och en BMW som drar 7,5. Man "spar" två tusen per år på skatten och jag får ca 3 - 4 000 kr lägre försäkring per år (BMW har särskilt hög premie i Stockholms innerstad). Så rena driftskostnader i form av skatt, försäkring och drivmedel får på ett ut ungefär räknat på 1 500 mil per år. Då har jag heller inte räknat in att bensinsen är ca 50 öre billigare per liter ;-)
#1449691
Ekehjelm skrev:Jag har för protokollets skull kollat även Q5 , som känns trist med växellådan och har hastighetsmätaren på fel sida :-) Samt att det väl nästan är samma bil, fast dyrare, som Skoda Kodiaq?
De delar i princip ingenting rakt av även om vissa delar är gemensamma. De har olika växellådor, motorn åt olika håll, annan inredning, Audin är framförallt tystare och mer förfinad. Sen får man välja om man tycker det är värt det.
#1450060
1. V 90 CC T5 är en grym bil, men Cross Country kommer bli passé på 20-talet gentemot SUV
Jag gillar CC'n. Gillar även XC60'n :-D Faceliftade XC60 kom precis. Så jag hade nog inte köpt en XC60 just nu. Priserna på den bilen kommer nog att ändras en del framöver. När fler faceliftade släpps ut på vägarna.
2. Jag kommer att ångra mig varje gång jag startar bilen om jag köper en ”prisvärd” Skoda Kodiaq istället för en XC60
De nya Skoda jag provkört är trevliga. Volvon trevligare men Skodan funkar.
3. R-Design är så pass mycket snyggare än Inscription på en XC60 att det är värt lite stötigt i kupén med chassit
Köp med luft! Så slipper du problemet med stötigheten. Annars ja! En röd eller Blå R-Design är riktigt snyggt.
4. En dieselfyra är inte ett värdigt sätt att köra, inte ens med ”Power Pulse” och D5 trots klart lägre förbrukning
Kört Volvos D4. Även kört BMW's 6:a. BMW är roligare på alla sätt och vis. Men en D4 får jobbet gjort. Köp med AWD bara. FWD D4 är hemskt..
5. Drivlinan på XC60 T8 är skön, men inte värd de extra pengarna
Nu köper du begagnat. Annars hade jag sagt att du ska satsa på en T6 TE. Hybriden är dock kul. Även långkörning på min V90 T6 är relativt billig. Snittar 5.3L/100KM på ~800 mil senaste 2 månaderna.
6. Interiören i XC60 håller samma klass som en V90 CC, därför är SUV:en ett bättre köp
Interiören är till stor del densamma om man ser till Stolarna och så. Sen är 90 en större bil så det finns ju vissa skillnader. Kommer från V60 och gick till V90. Tycker inte att interiören skiljer sig något nämnvärt..
7. Jag kommer inte förbanna mig själv varje gång jag måste sätta på takboxen för att jag valt bort 40/20/40-fällning med baksätet
Jag åker inte skidor. Så jag har inte haft problemet. Men, jag hade en 1st gen V60 och där var det 40/20/40 delning och det uppskattade jag då. Nu har man väl vant sig vid 40/60 delningen.
8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld
Minst H/K! Det är en stor skillnad på ljudet. Sen kan man hitta exemplar med Sub, och det kan nog göra att standard ljudet upplevs lite bättre. Själv hade jag letat efter en bil med B&W om jag letar begagnat.
9. Sjusitsigt är onödigt – man tvingas bara skjutsa ungarnas kompisar
Bara XC90 som är 7-sitsigt i volvos värld. Så då är det skodan vi pratar om? Tror inte du kommer hamna i en Skoda då allt annat pekar på att behålla din BMW eller köpa en Volvo :-D
10. Volvo XC60 är sammantaget en bättre bil än BMW X3 (G01)
Har inte kört en X3. Men jag gillar inte sport stolarna i BMW. Så 3-serien har aldrig varit aktuell för egen del. BMW's komfortstolar tycker jag är bra. Kanske även bättre än Volvos. Men en V90 är fortfarande billigare om man jämför en utrustad BMW med en utrustad V90.
#1450500
Ekehjelm skrev:8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld
8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld.....va? hahaha har du fel på öronen? enda skillnaden jag hör mellan orginal och H&K är att H&K har en surroundfunktion. (kör iofs V60), svårsåld lär den inte bli då det kanske bara är 2% av alla Volvo ägare som bryr sig över huvud taget :)
#1450982
DavidBlomqvist skrev:
Ekehjelm skrev:8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld
8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld.....va? hahaha har du fel på öronen? enda skillnaden jag hör mellan orginal och H&K är att H&K har en surroundfunktion. (kör iofs V60), svårsåld lär den inte bli då det kanske bara är 2% av alla Volvo ägare som bryr sig över huvud taget :)
Fel!
H/K Har även sub. Det är ett bättre djup i ljudet.
vanliga spelar "högt" men H/K och B&W spelar även klart på högre volymer.
H/K är definitivt värt pengarna i min bok. B&W skulle jag aldrig köpa på en ny bil. Men begagnat, definitivt då det är i princip gratis.
#1451977
Lockis skrev:
DavidBlomqvist skrev:
Ekehjelm skrev:8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld
8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld.....va? hahaha har du fel på öronen? enda skillnaden jag hör mellan orginal och H&K är att H&K har en surroundfunktion. (kör iofs V60), svårsåld lär den inte bli då det kanske bara är 2% av alla Volvo ägare som bryr sig över huvud taget :)
Fel!
H/K Har även sub. Det är ett bättre djup i ljudet.
vanliga spelar "högt" men H/K och B&W spelar även klart på högre volymer.
H/K är definitivt värt pengarna i min bok. B&W skulle jag aldrig köpa på en ny bil. Men begagnat, definitivt då det är i princip gratis.
Orginal har också sub och spelar väldigt djupt.....gäller TE modellerna i alla fall.
#1452186
DavidBlomqvist skrev: tor 17 jun 2021, 18:32
Ekehjelm skrev:8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld
8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld.....va? hahaha har du fel på öronen? enda skillnaden jag hör mellan orginal och H&K är att H&K har en surroundfunktion. (kör iofs V60), svårsåld lär den inte bli då det kanske bara är 2% av alla Volvo ägare som bryr sig över huvud taget :)
Fel på öronen? Han kanske har rätt inställning på sina öron..

Jag skulle aldrig köpa originalstereon igen.. Det är faktiskt inte något höjdarljud...

Jag jagar inte bas, men den saknar helt bas i lägre volymer. Höjer man, så kommer basen, men det saknas luft och känns ganska instängt.

Absolut minst HK i nästa Volvo..

Sen tror jag inte heller att den blir svårsåld. Det finns gott om folk som inte bryr sig om ljud.
#1452202
Ljud är någonting subjektivt, vad som värdesätts av en individ värdesätts inte av en annan.
Standard är väl performance (kanske heter något annat) - duger för de flesta, men gör sig enligt mig bäst för pratradio.
High-performance är nästa steg - Helt ok ljud, till skillnad från många andra tillverkare finns det faktiskt midbas i bilen, spelar inte särskilt detaljrikt och saknar dynamik men duger för de flesta.
H&K - Betydligt bättre detaljrikedom och dynamik än i stegen under, med små justeringar blir ljudet riktigt bra med en hyfsat jämn frekvensåtergivning.
B&W - Bara hört en gång, men baserat på hörsägen ska det vara ett märkbart lyft jämfört med H/K.
SUB - Jag spelar inte högt och jag gillar inte hur de flesta tillverkare (även Volvo) tvingar fram så låga frekvenser som möjligt och samtidigt offrar precisionen.

Jag kan inte jämföra körupplevelsen med din BMW men väl en 520DA Xdrive -20 med komfortsäten.
BMWn imponerade inte på något sätt förutom stolarna som var sjukt bra, i övrigt varken imponerade den eller gav avsmak. Lite tråkigt då jag haft BMW på en piedestal i många år baserat på en E39 525iA, på den tiden var det verkligen skillnad på BMW och Volvo, numera (i denna klass iaf) är bägge bilarna fruktansvärt bra och det handlar väl mer om känslor och design (för min del).
Jag skulle iaf gå på en XC60 med luft, H/K, laminerade tutor, inscription, typ så. Tror inte du kommer att sakna BMWn överhuvudtaget.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]