Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Muschen
#1446159
Hej, helt ny medlem här.
Fick ett tråkigt samtal från bilverkstaden. Började med att ETC började lysa och bilen gick konstigt men bara ibland, dom bytte gasspjäll för 7 år sedan så jag började misstänka det, då bilen agerade precis på samma sätt. Verkstaden gjorde samma bedömning och bytte gasspjället, bilen gick bra i några timmar men sen började problemen igen men denna gång tändes även motorlampan. Jag åkte direkt till verkstaden och dom kollade felkoder, tydligen får bilen en massa felkoder på i princip alla motorgivarna, gas, temp, etc.

Deras bedömning är då att sälja som reservdelsbil, det är inte värt/går inte att byta styrenheten, stämmer detta?
Är det dags för min volvo att bli slaktad efter 31000 futtiga mil?
av SubMarine
#1446229
Går att byta styrenhet men då är det bäst att vända sig till en firma som just jobbar med att laga styrenheter. Brukar bli betydligt mycket billigare än att vända sig till t.ex. Volvo. Men i och med att du får så pass mycket till synes slumpmässiga felkoder så skulle jag börja med att kolla så att du inte har något enklare elfel, t.ex. dålig jord eller spänningsmatning till styrenheten eller liknande.
av Muschen
#1446267
SubMarine skrev: tis 18 maj 2021, 20:35 Går att byta styrenhet men då är det bäst att vända sig till en firma som just jobbar med att laga styrenheter. Brukar bli betydligt mycket billigare än att vända sig till t.ex. Volvo. Men i och med att du får så pass mycket till synes slumpmässiga felkoder så skulle jag börja med att kolla så att du inte har något enklare elfel, t.ex. dålig jord eller spänningsmatning till styrenheten eller liknande.
Tackar, låter ju som att jag kan börja där och kolla själv, verkstaden lägger inte ner så mycket tid känns det som.
Vet du vars styrboxen i fråga sitter och hur den ser ut? Bilar är jag inte så bra på men har jobbat med el och instrumentering hela livet så jag skulle nog kunna ta fram fluken och mäta mig fram med hjälp av Haynesboken.
av SubMarine
#1446273
DSCF1533 (Medium).jpg
DSCF1533 (Medium).jpg (62 KiB) Visad 1874 gånger
ECU till vänster. Jorden jag ringat in på bilden är jordflätor som går från torpedväggen till topplocket. Sen har du en av huvudjordarna framför batteriet/batterihyllan, brukar kunna ärga där med tiden.
av Muschen
#1446286
Tack så mycket! Ska genast kolla dessa då jag hämtar hem bilen.
Som sagt så är den lite konstig, kan sammanfatta allt som hänt och vad det beror på:

Corona ledde till att jag jobbat hemma i ett år, jag körde då aldrig bil utan lät den stå i ca 6 månader på vinter. Batteriet frös sönder (sprack) vilket jag misstänker är orsaken till att den beter sig konstigt. Den startar helt utan problem, men efter några minuter börjar ETC-lampan att lysa utan att någonting hände, därefter började det "vanliga" problemet när det är problem med gasspjället, bilen gick in ett sorts felsäkert läge och började gå dåligt. Jag kopplade loss minuspolen på batteriet och nollställde, upptäckte då att den bara går in i felsäkert läge då motortempen kommer upp i ca 20 grader, detta testades flera gånger. Felkoden jag fick då var enbart: "P1019/1020 = Throttle body communication". Jag lämnade in bilen och fick svaret att gasspjället behöver bytas trots att den byttes för 7 år sedan. På verkstaden hade dom problem att ladda in mjukvaran, det tog en vecka med flera försök, helt plötsligt fungerade det. När jag fick tillbaka bilen gick den bra hela vägen hem (15min). Någon dag senare körde jag till återvinningen med släp, en tur på ca 20 minuter men efter andra stoppet på återvinningen så började den med samma felsäkra läge och ETC började lysa.

Jag åkte då till verkstaden på en gång och fick besked om att jag kan komma in dagen efter, då jag hade släp och väldigt brådis hem så tog jag bilen och körde hem i felsäkert läge och då började motorlampan lysa, dagen efter körde jag även till verkstaden, denna gång gick den bra hela vägen dit (10min). Dagen efter ringer dem och säger: "Vi får in alla möjliga felkoder på sensoser, styrboxen har brunnit, bara sälja som reservdelsbil".

Detta känns mer som det du säger, glapp i någon ledning eller dålig kontakt. Jag hörde även att man måste ha "specialverktyg" för att ta bort styrboxarna, vilket verktyg behöver man?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1446426
En fulmetod är att skaffa ny box med TILLHÖRANDE nyckel, och tejpa fast denna nyckel på antennringen. Då så vitt bilen vet är det "rätt" nyckel och startspärren blir nöjd.
Nackdel: Startspärrens faktiska funktion sätts ju ur spel, såvida man inte tar bort nyckeln varje gång och tejpar tillbaka den varje gång...
En annan, mer drastisk, metod är att byta styrbox och matchande nyckel med tändningslåset. Och ev. cylindern i dörren och bagageluckan. Då fungerar allt "som det ska". Nackdel: Svårt och säkert lite dyrt att få tag på alla dom delarna från samma bil.

Dessa bilar/styrsytem är primitiva nog att inte vara hårdkodade mot resten av bilen, det är bara startspärren som måste ha matchande nyckel.
av Muschen
#1450978
Jag vill bara tacka för hjälpen och hjälpa fler som kanske får samma problem.
Jag lyckades pula loss ECUn med en mejsel, sprayade oxidspray och väntade ett tag, torkade av med en duk och sprayade igen. Jag passade även på att rengöra alla anslutningar på jordflätorna. Sen dess har bilen rullat felfritt.

Här om dagen fick jag dock tjuvkoppla upp elhissen då knappen på förarsidan varit trasig sen många många år och den bestämde sig ändå för att hissa ner sig några centimeter.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]