Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1450131
Tja!
Har ett bekymmer med kylfläkten i en xc70 2,5t 2003 som inte vill starta. I tron att kontrollenheten på fläkten gett upp köptes en ny in men problemet kvarstår.
Kör man direkt ström på fläkt motorn så startar fläkten så fläktmotorn är hel. Men går ej igång när man kopplar in via kontrollenheten.
Har ström till fläkten när jag mäter i kontakten och i signalkabeln från båda hållen (+13v)

Vad jag förstår så tar kontrollenheten signal från CEM som i sin tur får signal från tempmätaren och den från tempgivaren.

Är det nått i CEM som gett upp eller finns det något separat relä? Eller är den kontrollenheten jag fått defekt trots att den är ny? Finns ju ström så man tycker ju att det ska fundera.

Provat köra igång fläkten i olika hastigheter via autocom men inget händer.

Har också haft borta minus polen utan framsteg.

Inga felkoder.
#1452041
Det vet jag inte ,men allt som kan go fel brukar göra detta också. Kan berätta en sann historia om min XC70-02 ,som jag hade problem att låsa opp på morgonen ,när jag sedan fick förardörren öppet, fungerade allt resten av dagen. Läste bilen med PPS 3 och Vida ,utan några felkoder. Diagnosen var låskistan ,men eftersom detta skulle kräva att man tar bort sidofönstret, åkte jag till lokala Bilia verkstan. Inga felkoder där heller ,såg detta själv och två reparatörer var med. Diagnosen var där också låskista. Detta byttes men dagen efter hade jag samma problem med låset , tillbaka till Bilia och då fanns det en felkod, DDM modul som byttes dagen efter. Bilen fungerade sen många år innan jag bytte bort den. Kan tillägga att jag fick, utan att kräva något en rejäl kompensation för besväret. Varför felkoden för DDM skapades först efter låskista byten pratades på verkstan ett tag ,men blev en gåta.

Energidryck

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]