Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1450957
VolvoB20 skrev: mån 21 jun 2021, 07:31
lennarte skrev: lör 19 jun 2021, 15:17 Alla AC-system läcker, mer eller mindre.
Nja håller inte med... Har har 4 fordon här i åldern 20 - 32 år och de har fungerande AC utan någon påfyllning.
Det är inte jag som "hittat på" att det läcker, det är ju därför det försöks få fram så miljövänlig gas som möjligt (med blandat resultat)
Även frugans Passat -04 (tillverkad nov -03) är aldrig efterfylld. Kapaciteten i AC-systemet är dimensionerat för ett visst läckage under många år och systemet funkar bra ner till närmare hälften kvar. På min Volvo använder jag ju en annan typ av gas som man redan från början fyller hälften mot t.ex r134a så gå är jag i underläge redan från början, men det kompenseras ju av att jag kan fylla själv
#1450967
Uttryckte mig klumpigt..... Bil AC behöver inte läcka utan kan klara sig i upp till 30 år utan fylling. Men de flesta är av skrämmande dålig kvalitet från tillverkarna och pyser lite här och där och behöver därför toppas upp med tiden.

De system som håller trycket i 30 år har följande kvaliteter eter vaf jag sett.

-Högkvalitativ tätning i kompressorn.
-Rejäla slangar och kopplingar.
-Epoxilackad kondensor så vägsalt inte fräter hål på aluminiumet. matt svart epoxi kan dessutom öka förmågan att överföra värme.

Men på nyar bilar är det billig kompressor, tunna slangar med löjliga kopplingar och kondensor i naken alu som blir som tomtebrus om det kommer vägsalt på den.
#1451066
VolvoB20 skrev: mån 21 jun 2021, 09:04 Uttryckte mig klumpigt..... Bil AC behöver inte läcka utan kan klara sig i upp till 30 år utan fylling. Men de flesta är av skrämmande dålig kvalitet från tillverkarna och pyser lite här och där och behöver därför toppas upp med tiden.

De system som håller trycket i 30 år har följande kvaliteter eter vaf jag sett.

-Högkvalitativ tätning i kompressorn.
-Rejäla slangar och kopplingar.
-Epoxilackad kondensor så vägsalt inte fräter hål på aluminiumet. matt svart epoxi kan dessutom öka förmågan att överföra värme.

Men på nyar bilar är det billig kompressor, tunna slangar med löjliga kopplingar och kondensor i naken alu som blir som tomtebrus om det kommer vägsalt på den.
Så rätt, så rätt
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1451069
Nja, även sådana system läcker ut lite gas. Men bil-AC's är oftast så "överfyllda" så det kan läcka ut bra mycket gas innan AC'n tappar sin funktion. Det kan mycket väl hålla i 30+år, men det betyder ändå inte att systemet inte läcker alls. För det gör det.

Normalt läckage anses vara ca 2-3% per år(acceptabelt läckage vill jag minnas är bortåt 10%, vilket är åt h-e för mycket tycker jag), och dom flesta bil-AC-system kan läcka ut bortåt 70% innan dom tappar funktionen. Det finns säkert system som läcker mindre än så t om, säg 1-2%. Då har vi plötsligt en teoretisk livslängd på upp till 70 år.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]