Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1450853
Lucif3r skriver:" Många AC-740is har inte ens någon extra kylfläkt för kondensorn. Men alla 940is har det iaf, mig veterligen." Alla 940 ? Min 945-97 har bara EN elfläkt för både kondensorn och vanliga kylaren, någon EXTRA kylfläkt finns inte, hängde inte med riktigt där.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1450879
Sitter där en "höfläkt" och där finns AC/ECC då ska där vara en elektrisk fläkt framför kondensorn. På bilar utan höfläkt är där en elektrisk fläkt bakom kylaren med flera olika hastigheter. Dessa kan styras med olika givare (2 st givare i kondensorn) och säkert då från ECC boxen, och/eller bränsleboxen. Kanske också då från givaren i kylaren.
Om det funnits 740 med AC/ACC och utan elfläkt vet jag inte, har inte sett alla 740 :-o :x
av bilman
#1450902
Det var bra lennarte att du tog upp detta med hastigheter! Före pandemin åkte jag flera somrar i rad till fjällen ( 120 mil enkel) och ACn redan då var trasig. Bilen har inte kokat och tempmätaren stod alltid i mitten. Om jag har förstått rätt, i 945-97 är det väl två skilda system. AC-givarna täcker behovet av condensorn, givaren i vanliga kylaren täcker behovet vanliga kylarens behov. Vidare undrar jag om givaren i vanliga kylaren sköter också elfläktens hastigheter, eller blir det bara en hastighet när kylsystemet styrs av givaren i den vanliga kylaren? Blir det i så fall låg eller hög hastighet ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1450911
bilman skrev:kylaren sköter också elfläktens hastigheter, eller blir det bara en hastighet när kylsystemet styrs av givaren i den vanliga kylaren? Blir det i så fall låg eller hög hastighet ?
Givaren i kylaren är bara av och på (kanske annorlunda på dom nyaste modellerna) så det borde då vara högsta hasighet. På kondensorn sitter det 3 st givare. En för låg fart, en för hög fart och en tryckgivare för kylmediet i AC systemet. Dessa båda kan ju inte ha fungerat om där inte varit någon kylmedia i systemet. Men, så länge du inte står i en bilkö eller "krypkör" så behövs inte den elektriska fläkten, fartvinden räcker länge. Du hör tydligt om elfläkten "går igång" om du står still eller "kryper" i en bilkö, men det beror på lufttemperaturen också. Det skiljer mycket på - 20° och +20°
Användarvisningsbild
av lennarte
#1450952
Lucif3r skrev:AC'n startar fläkten på halvfart. Under normala förhållanden så kommer fläkten aldrig gå på helfart. Den hastigheten används typ uteslutande när bilen är så nära på att koka som den bara kan.
Joo, detta är sant. Men om nu (som TS skrev om) AC-n inte fungerar (eller är avstängd) blir ju inte kondensorn varm. Vad är det då som styr fläkten? Givaren på kylaren kan inte reglera hastigheten, den är bara av/på. Har det då med tempgivaren, bränsleboxen att gära? Eller är det "bara" givaren i kylaren som då styr?
av bilman
#1451196
Breaking news: Idag , utmed en stormarknad, parkerade en 945 med samma färg som min. På frågan svarade han -97, alltså som min. Klagade på värmen då ACn var trasig (vanlig åkomma+). Frågade om elfläkten går trots att ACn är trasig, då startade han bilen som fortfarande var varm och elfläkten snurrade för fullt (Hög hastighet) . Men hör och häpna: det fanns inte någon givare i något hörn i vanliga kylaren , vi såg en förberedd pluggad plats för givare i övre högra hörnet av den vanliga kylaren. Vi fattade ingenting. Varifrån kommer signalen till elfläkten att starta? Börja tänka på vad killen i Volvoverkstan sa att den styrs av en tempgivare (2polig med nr 1362645)som sitter under insuget vid 3ans cylinder. Vidare på vad lennarte skrev i sitt sista inlägg: "Men om nu (som TS skrev om) AC-n inte fungerar (eller är avstängd) blir ju inte kondensorn varm. Vad är det då som styr fläkten? Givaren på kylaren kan inte reglera hastigheten, den är bara av/på. Har det då med tempgivaren, bränsleboxen att gära?" En gäckande fråga!
av Ulf965
#1451213
Originalfläkten har 2 hastigheter. Dubbelreläet kan jordas av pressostat för AC, termostat, motorstyrning eller manuell knapp (möjlig egen komplettering). Om det är B1 eller B2 som är hel eller halvfart får du testa med att jorda ingången på reläet.
4/23 är motorstyrningen. På detta schemat är ej termostaten på kylaren inritad.
Bilagor
el kylfläkt 940 1995.JPG
el kylfläkt 940 1995.JPG (59.34 KiB) Visad 127 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1451214
Någon skrev tidigare om en kabel mellan ECC boxen och (var det?) bränsleboxen. Har för mig jag har ett elschema till en 940 omkring -94. Den borde ha elfläkt i stället höfläkt, ska se om jag hittar det :oops:
Behövde visst inte det....
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]