Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
#1450865
Hej!

Jag gillar ovan nämnda bilmodell, som ni förstår.

Jag funderar vad som är vanliga fel. Jag har inte hittat nåt direkt själv, och enligt Dekra så är V60/S60 i topp i sin klass vad gäller driftsäkerhet, och högt även i jämförelse med större bilar, typ MB E.

Jag funderar på en V60/S60 CC, med D3 eller D4 motor.
Är det VEA i dessa, och isf är det några problem, med tex EGR och vinande balansaxlar, och isf, är det åtgärdat på nån speciell årsmodell, eller hängde det med ända till slutet av modellens livslängd?
av Volvoold
#1450866
Glömde tillägga att AWD ej är intressant.
av gabbe1999
#1450871
Köpte mig faktiskt en s60 CC för en vecka sedan, och ja det är vea i dom också jag har en D4 och årsmodell 2016 men vet ej om dom är mer säkrare än dom andra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Volvoold
#1450877
gabbe1999 skrev: sön 20 jun 2021, 16:20 Köpte mig faktiskt en s60 CC för en vecka sedan, och ja det är vea i dom också jag har en D4 och årsmodell 2016 men vet ej om dom är mer säkrare än dom andra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spännande, vilka andra bilar funderade/provkörde du?
av gabbe1999
#1450888
Jodå, kollade på en v60 innan, men jag bytte till denna s60 från en V70 D4 2014 som jag hade i 1,5 år. Men jag är nöjd iallafall!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Volvoold
#1450896
gabbe1999 skrev: sön 20 jun 2021, 17:26 Jodå, kollade på en v60 innan, men jag bytte till denna s60 från en V70 D4 2014 som jag hade i 1,5 år. Men jag är nöjd iallafall!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Däck/Vägbuller är en viktig parameter för oss, vad tycker du med S60 CC jämfört med V70 i det avseendet?
av gabbe1999
#1450909
Sedaner ska ju vara tystare än combi ju, men jag upplever bilen tyst på vägen ändå


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av S80beat
#1450934
D3 (6 stegs automat 150 hk) , D4 (8 stegs automat 190 hk) = VEA 4cyl men D4 AWD = 5 cyl (6 stegs automat 190 hk).
Om jag tolkat trådarna rätt om VEA är det så att D3 saknar balansaxlar till skillnad från D4.
Läs lite i trådarna om VEA D4 och bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha.
En D4 i bra skick är en mycket trevlig och rapp motor i jämförelse med D4 5 cyl som känns lite trögare men är lite tystare.
Kanske en D3 som man kan BSR optimera till 270 hk är det säkraste alternativet (Polestar finns ej för D3).
av dieselputte
#1450948
Har precis köpt en V60 Classic med D3an och automat. Hade tur att få tag i en som gått på körskola, 3,5 år gammal, bara 2200mil, som ny. Är mycket nöjd med bilen och den snittar hittills runt 0,47/mil (mest 80 väg, mätt vid pumpen/km räknare, färddatorn visar 0,49) Enda jag inte gillar är ljusbilden med Xenon, den var bättre på V50n som jag fortfarande har kvar, också den Xenon.

Den hade dock högt vägbuller från höger framhjul, lager byttes och är tyst nu.

Tänk på att Volvo On Call har begränsat liv pga 3G näten snart släcks ned. Operatörernas 3G licens går visserligen ut 2025, men de vill frigöra frekvenser till 5G. Skall bli intressant att se om Volvo hittar nån ny lösning med 4G till ett humant pris.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]