NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1450130
Hej.

Skulle vara tacksam för lite hjälp och input här... kanske någon känner igen sig och haft liknande problem.

S40N T5 -04 manuell låda, motor B5254T3, 12000 mil. Ger ingen gnista på tändstiften och inga felkoder.

Började med att jag svängde ut i en korsning och gasade på lite extra, inget märkvärdigt extra. Direkt efter det började den bluddra och gå ojämnt, den svarade inte på gasen eller i vart fall väldigt lite, varvräknaren pendlade typ 500 rpm upp och ner på tomgång så jag rullade frihjul 200 m till bensinmacken i närheten. Där stängde jag av motorn och väntade i några minuter. När jag skulle starta så tände den inte, den matade bara på bränsle för det luktade mer och mer bränsle. Såg sedan att överskottsbränslet rann ut i skarven vid katalysatorn och ner på marken. Inga felmeddelanden i displayen. Kopplade upp Vida efter ca en timme och inga felkoder på motorn konstigt nog.

Det jag har gjort hittills är följande:

- Läst felkoder med Vida men ger inga koder på motorn, varken intermittenta eller permanenta. Ger endast tre permanenta varav dessa är en på klimatanläggningen, en på bältespåminnaren och en på kopplingspedalgivaren. Dessa har jag haft innan också väldigt länge och inte påverkat något som varit märkbart, så de kan man bortse ifrån.

- Har mätt upp bränsletrycket i Vida och det stegade upp från typ 300-600 kPa, låg hela tiden 100 kPa under börvärdet men det har ingen betydelse i detta fallet.

- Kollat säkringarna i motorrummet.

- Laddat batteriet med CTEK laddare och mätt upp det med batteritestare, är ett 800A AGM som låg på ca 600A. Inte perfekt batteri men det kan vi utesluta.

- Har tagit bort alla tändstift och kört med startmotorn för att lyssna efter onaturliga ljud, t ex ventiler som slår i, men allt låter bra. Dock så sprutade det bränsle som en fontän ur fjärde cyl (räknat från kamremmen) medan startmotorn gick, trots att alla kontakter till insprutarna var losstagna. Fick dra säkringen till bränslepumpen så slutade det.

- Tittat ner i tändstiftshålen för att försöka se något avvikande, dock inte tittat med titthålskamera så inte kunnat se hela kolvtoppen. Inget avvikande av det jag kunnat komma åt att se.

- Har mätt upp alla fem kontaktstycken som går till tändspolarna och det är batterispänning på dem. Har mätt mellan plus och minus stiftet samt mellan plus stiftet och motorblocket och allt är bra. Har inte mätt på signalstiftet då jag läst nånstans att det kunde skada motorstyrenheten.

- Mätt upp tändstiften och de låg på 5,1-6,1 kOhm. Såg nånstans att de bör ligga under 6 kOhm till denna motorvarianten.

- Mätt upp vevaxelgivaren (impulsgivaren), den ligger på 123 Ohm (enligt Vida ska den vara på 125 Ohm +/-17 Ohm, så det ser ju bra ut. Dock hörde jag från en som skruvat mycket 850 T5 som sa att den ändå kunde vara trasig trots korrekt resistans. Någon som råkat ut för det?

- Mätt upp båda kamaxelgivarna, de ligger på 900 Ohm resp 910 Ohm, vet dock inte vilket värde dessa ska ha då jag inte hittade det i Vida.

- Haft båda kontaktstyckena borta från motorstyrenheten i några timmar för att den skulle få tillfälle att nolla sig och adaptera om sig.

Fjärde cylindern från kamremmen räknat hade några mm bränsle ståendes ovanpå kolven, det hade dessutom runnit ner och fyllt på bränsle i oljetråget såg jag på oljestickan, då det var 1 cm mer än vad det brukar vara. Blev troligen vid alla startförsöken då den bara matade på bränsle.

Det jag inte kollat är om kamremmen kan ha hoppat 1 eller 2 hack. Vet ej heller om det går att kolla på något sätt utan tolkar? Den är dock riktigt hårt spänd, så det vore otroligt om den kunnat hoppa.

Några förslag vad jag kan mäta eller kolla härnäst?
Senast redigerad av 1 s40t5, redigerad totalt 0 gånger.
#1450143
En mer noggrann kontroll av spridarna kan nog vara på sin plats. Ohmmät så alla är samma. Öppna/stäng med 12 volt och lyssna så alla låter samma. Koppla trädgårdslang till spridare och öppna med 12 volt och se så du får en fin dimma.

Hade det varit en diesel så går den inte starta om du har lågt bränsletryck. bränsletrycksregulatorn stänger av för att skydda motorn. Jag är obekant med denna motor men kan den ha någon liknande funktion? Har du något bränslefilter du glömt byta som kan vara igensatt?
#1450161
Är du säker på att du inte har gnista på tändstiften?

Om du inte har någon gnista så pekar det på tändningsfel. För att en motor ska gå så behöver du gnista, bränsle och kompression. Bränsle verkar du ha (kanske för mycket...). Kompression kan ha försvunnit i och med dina många startförsök, men jag skulle inte börja där om du inte har gnista på tändstiften.

Sedan är jag inte helt säker på att ditt batteri är OK. För att motorn ska starta ska batteriet kunna ge tillräckligt med ström (mäts i Ampere (A)) med tillräckligt hög spänning (mäts i Volt (V)). Kapaciteten på batteriet mäts i Amperetimmar (Ah). Jag gissar att du gjort något CCA test för att se hur mycket ström batteriet ger -- vilket verkar vara 600 A. (Det är inte 600 Ah.) Det borde vara tillräckligt -- men om någon cell i batteriet är dåligt kan du få för låg spänning när batteriet belastas.

Ska du slutgiltigt kunna utesluta batteriet behöver du kunna mäta spänningen när startmotorn går. Det kan vara lite besvärligt, därför är det ofta lättare att prova med startkablar. Jag hade provat med ett garanterat friskt batteri och/eller startkablar för att slutgiltigt utesluta batteriet.

Därefter kontrollerat om du har gnista från tändstiften. Om det inte finns gnista där så är det bara att fortsätta felsöka tändkomponenter.
#1450210
Tack för svar.
Japp, absolut ingen gnista på något stift.

Var ganska trött igår kväll, så det råkade bli Amperetimmar (Ah), menar så klart Ampere (A). Har editerat det nu :-)
Mätte Cold Cranking Amps (CCA) på batteriet med min batteritestare.

Jag kollade efter gnista på stiften en och en samt skiftade tändspolar en och en för att testa dem alla. Detta gjordes med alla stift urplockade, vilket då inte belastar startmotorn särskilt mycket då det inte finns någon kompression som motar. Så tycker nog att batteriet i vart fall borde räckt till att ge gnista på stiftet. Vilospänningen på batteriet 2 dagar efter laddning var 12,74V, uppmätt innan gnistkollen.

Ska testa med en ny vevaxellägesgivare imorgon... hoppas det löser problemet.
#1450368
Hasse53 skrev: ons 16 jun 2021, 10:46 Jag undrar hur ECU:n mår...
Med tändningen på, drar relä R14? (Huvudrelä motor) om inte = strul!
Sen vore det nog bra att se över jordningar på vänster fjäderbenstorn(lossa, putsa, dra åt).
Tack för svar.
Ja ECU:n funderar jag också på om det kan hänt något med den. Undrar bara varför det inte har satts någon felkod.
Jag ska kolla relä R14.
Ska lossa jordpunkterna också och putsa till dem, såg iofs bra ut när jag mätte mellan motor och chassi, men skadar ju inte att putsa lite ändå.
Har fått vevaxellägesgivaren idag, så den ska monteras nu ikväll också.
#1450369
kvillebäck skrev: ons 16 jun 2021, 14:26 funderar på det här med tändningslåset som en del haft strul med. inget jag själv har någon erfarenhet av på denna modellen men kanske någon vet mer så det kan uteslutas?
Ja absolut, det kan ju också vara en potentiell felkälla. Kanske någon som råkat ut för krånglande tändningslås och kan ge lite input på det?
#1450828
Uppdatering...

Har nu bytt den väldigt otillgängliga vevaxellägesgivaren och nu finns det gnista igen på alla stift... hurra för det... men den startar ändå inte och fortfarande inga felkoder i Vida.

Dilemmat med att den fyller bensin i fjärde cylindern från kamremmen räknat kvarstår dock och det har även fyllts mer bensin i oljetråget då nivån på stickan ökat ytterligare (övriga fyra cylindrar är snustorra). Kan det vara det som gör att startmotorn efter några varv inte orkar dra runt motorn pga att cylindern fylls med bensin så inte kolven kan nå vändläget utan det blir stopp innan? Så var det även första dagen då felet uppstod, efter en kortare stunds körning på startmotorn så bara stoppade startmotorn direkt, då trodde jag att det var dåligt batteri eller jordning, men inser nu att det även då måste berott på att cylindern fyllts upp och motat.

Inte nog med det, nu får jag endast 90 kPa tryck från bränslepumpen, det ska ju vara 500 kPa. Hade ju omkring 400-500 kPa innan jag bytte vevaxellägesgivaren.

Beträffande vevaxellägesgivaren så ska den enligt Vida ha en resistans på 125 +/- 17 ohm. Den nya som införskaffades från Mekonomen av märket Facet mättes upp till 155 ohm, vilket är 13 ohm över gränsen. På specen för givaren på Mekonomens sida står det 130 ohm, märkligt då att den var på 155 ohm. Kan detta orsaka några problem att resistansen ligger över gränsvärdet?

Har även mätt resistansen på alla spridarna och de låg allihopa på 12,4 ohm så det stämmer ju bra då de ska ligga på omkring 12 ohm.

Jag blir inte klok på det här... begriper inte heller varför inga felkoder sätts...

Nu funderar jag på dessa saker:
1.) Om den nya vevaxellägesgivarens för höga ohm värde kan påverka.
2.) Om just den spridaren är kass som fyller cylindern (de resterande fyra cylindrarna är snustorra).
3.) Om ECM är kass och ger fel signal eller ingen signal till spridarna.
4.) Om bränslepumpen är kass eller styrenheten för pumpen är kass.

Skriv gärna vad ni tror om de här fyra punkterna ovan.

Har ni några förslag på hur jag ska gå vidare med felsökningen så vore det väldigt tacksamt?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]