Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JordanAhlgren
#1449408
Tjena,

Var och tankade igår på Ingo (innan det nämns så är jag helt säker på att jag tankat korrekt drivmedel) och skulle sedan köra ifrån macken. Hinner fram till utfarten och där dör bilen och vägrar starta. Blir bogserad hem och byter majoriteten i tändväg och bilen startar igen. Där uppstod dock ett nytt problem. Bilen startar (oftast) och går normalt på tomgång, men den lever ungefär endast 15 - 30 sekunder på tomgång, sen dör den helt tvärt, ibland går det att starta direkt efter, ibland inte. Fenomenet sker även vid frikoppling när man kör (eller bara kör på väldigt låga varv). När man kör bilen uppe på typ 1500 varv däremot så är det ingen fara. Någon som har en susning eller vart med om det innan?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1449477
kvartstank bör inte varit någon fara, men har filtret inte bytts på ett tag så skadar det väl inte att byta det iaf. Lär ju inte bli sämre :-)

På vilket sätt anser du att bilen dör på? Börjar den misstända, eller börjar den 'hosta' som om den hade soppatorks, eller dör den precis som om man skulle vrida av tändningen?
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!