Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
#1450600
Hej
Då jag är inne på min första bil med automat så har jag fått mig en fundering avseende 1.slitage och 2.ekonomi:
När jag ska dra med min 6-växlade D3:a så funderar jag på om jag kör på som vanligt med automat eller om jag ska växla manuellt? Jag vill hålla ner onödigt slitage så mycket som möjligt, hur ska jag tänka?

Mvh
#1450618
Jag låter lådan växla själv.
Något som jag ofta använder på landsväg är att köra på farthållaren med lådan i S-läge. Så länge det är farthållaren som bestämmer farten går lådan i D-läge, fast den står i S. Men så fort jag rör vid gaspedalen går den över till S-läget. Det innebär oftast en nedväxling, vilket är behändigt om jag till exempel kommer till en backe som bilen inte orkar hålla farten i på sexan. Min bil är för gammal för att ha växelpaddlar. Annars kan man med fördel använda dem för en snabb nedväxling i sådana sammanhang.

Oljebyte då och då i växellådan rekommenderas alltid, och i ännu högre grad när man ofta drar släp. En normalstor husvagn idag är sex meter lång och väger 1750 kg, men jag vet inte vilken referensram du har?
#1450620
Skulle lämnat den i Auto utan att blinka. Den kommer växla ner när det blir för tungt.
#1450621
Ja, det gör den förstås. Men åtminstone utan Polestar vill en bil som min hålla i sexan tills hastigheten sjunkit en bra bit under vad farthållaren står på. Då växlar den ner och sen blir det ett jädra pådrag för att nå inställd fart igen. Genom att manuellt påverka den att växla ner lite tidigare blir färden smidigare.
#1450622
Så kan det säkert vara. Det märker man ju när man ägt bilen ett tag. Men som utgångsläge "behöver" man inte göra något särskilt när man börjar dra.
av monza
#1450695
Tack för svar.
Jag har en vagn som är 7,65 totallång o väger 1400 kg om jag minns rätt. Jag har även Volvo original släpvagnssats monterad, om det gör skillnad i hur lådan beter sig. Bilen har gått drygt 11´000 o ska in på växellådssköljning i höst.

Om jag förstår era svar rätt, får lådan sköta sig själv men att jag kan vara beredd att stötta med manuell växling i vissa lägen så motorn inte tappar orken p.g.a. att den ligger kvar på sexan för "länge".
#1450722
Ingen fara att den ligger kvar på en hög växel och tappar orden, den växlar ner långt innan. Gött när maskin får jobba lite ;-)

Vid lägre hastigheter och rondellkörning tycker ja det fungera bättre att växla manuellt när man drar riktigt tungt. Väl uppe i fart sköter den sig bra själv. Diesel och automat är förbannat nice när man drar släp.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]