Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1055497
volvotomas skrev:Hej vet att det är flera år sen nu men undrar om du har sensorn kvar Med vänlig hälsning Tomas
Även om han inte har kvar just den sensorn kan han nog skaffa en åt dig till bra pris. Föreslår att du skickar honom ett PM. OBS dock att det finns flera olika varianter av den sensorn och att du måste hitta just den variant som är rätt för din bil. Ett mektips på bytet hittar du här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=19018

Där hittar du också mer detaljerad information om vilka sensorvarianter som passar vilka bilar. Du måste dock vara inloggad på svxc.se för att läsa detta.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1055508
Jonas_latt skrev:Alla Volvo bilar jag felsöker har felkod på denna tycker jag. Allt från nya bilar till gamla.
Måste va jätte vanligt
Ja det är nog inget ovanligt fel. De blir rätt skitiga med tiden och varar inte i oändlighet. Jag har själv bytt ut den på min V70 -02.
av volvo244gle
#1055612
IAQS paj på vår -04:a också, och en dyr rackare är det visst. Men knappast lönt att bråka med en sensor från skroten då alla som sagt är trasiga, åtminstone när bilarna hunnit bli +10 år?

Varför går sensorn sönder? Är det just för att den sätts igen med "skit", eller pajar själva sensorelementet i dessa?
http://archives.sensorsmag.com/resource ... 0201.shtml
http://www.paragon.ag/en/divisions/sens ... ensor.html

Vad jag läser mig till så verkar själva sensorn vara en keramisk platta med ett metalloxidlager som ändrar sin resistans beroende på om luften innehåller oxiderbara eller reducerbara ämnen. Känns inte som något som borde gå sönder i första taget, men som säkert kan bli förorenat.
Sensorn är även uppvärmd. Avbrott i detta värmeelement skulle förvisso kunna vara en felkälla.

Någon som provat att göra rent en sådan här sensor för att om möjligt återställa dess funktion?
av andersuw
#1055618
volvo244gle skrev:IAQS paj på vår -04:a också, och en dyr rackare är det visst. Men knappast lönt att bråka med en sensor från skroten då alla som sagt är trasiga, åtminstone när bilarna hunnit bli +10 år?
Finns förstås avsevärd risk för att sensorn är trasig på de bilar man idag kan hitta på skroten, särskilt som man inte får något varningsmeddelande i DIM för detta fel utan bara en felkod som måste läsas ut innan man blir varse att något är på tok. Rätt stor sannolikhet därför att folk åker omkring med detta fel utan att veta om det. Å andra sidan finns det sannolikt också en del bilar på skroten där sensorn är frisk, om inte annat för att den blivit utbytt. Viss indikation på hur färsk/frisk sensorn är kan man få genom att helt enkelt titta på hur den ser ut i "nosen". Kika på bilden i det mektips jag länkade till.
av Rolo
#1450509
Jag undrar då hur jag ser eller märker om sensorn är trasig? Har sett Stefan Bergman på Youtube hur man byter denna. Det är ju ett spjäll som stänger om allt fungera. Om man sätter ventilationen till återcirkulation då stänger väl spjället ändå?
av MickeM
#1450631
Svar ja.

Ignorera felet är mitt tips.

Om du inte bor i tex Bombay och färdas i rusningstrafik.
Men du tvingas du trycka recirk själv. Värre är det inte.

Onödigaste prylen på hela bilen.
av ja125
#1450826
Har nästan aldrig varit med om att jag läst ut en P2 Volvo som inte har detta felet. Funktionen är ganska onödig ändå.

Jag som kör mycket i rusningstrafik köpte istället ett schysst kolfilter till kupén och vipps så var det ännu bättre ändå.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]