Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1450331
Brickan är nog bara en förstärkning i plåten, du ska nog bara rotera hela låscylindern 90 grader så kan du dra den rakt ut sedan. Ser mest fastärjat ut
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1450359
frasse4 skrev:Brickan är nog bara en förstärkning i plåten, du ska nog bara rotera hela låscylindern 90 grader så kan du dra den rakt ut sedan. Ser mest fastärjat ut
Jaha, den ska vridas 90 grader innan den trillar ut? Får se om jag lyckas vrida på den.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1450373
Ja eller om det är 45 grader, var många år sedan jag meckade med 240 , men kommer du inte år med en stålborste så du får bort lite rost?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1450413
frasse4 skrev:Ja eller om det är 45 grader, var många år sedan jag meckade med 240 , men kommer du inte år med en stålborste så du får bort lite rost?
Jo jag får testa. Har en liten stålborste som borde gå att få in. Har sprutat på en massa 5-56 flera gånger. Det borde göra susen. Har aldrig hållt på med dörrlåsen tidigare. Bara låset på bakluckan, men det kanske är samma princip?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1450449
Jag är nog inne på samma linje som frasse, att kolven ska vridas. Givetvis måste ev. låsbleck petas bort först, men det förstår du nog ändå :P
Det jag vet med tämligen säkerhet är att när kolven väl är "olåst" så dras den utåt på dörren, och inte inåt.

Här är en bild på hur cylinder ser ut lös och ren iaf: https://vp-autoparts.se/bilder/artiklar ... 2354_1.jpg
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1450608
Tack för hjälpen! Ska ge mig på låscylindern snart igen. De senaste dagarna har jag pysslat med fläktpaketet från donatorbilen. Har rengjort det så gott jag kunnat samt bytt ut fläktmotorn. Den gamla lät inte helt hundra. Den nya är tyvärr från Proparts och de har sällan någon vidare kvalité, men det är i princip den enda fläktmotorn som finns på marknaden. Volvo orginal finns, men den kostar 3000kr. Fläktmotorn från Proparts kan även vara samma som VDO:s fläktmotor. De ser nämligen exakt likadana ut.

Som det oftast är med Proparts så passar det inte helt hundra. Sladdarna går inte ut från samma ställe som på Volvos fläktmotor, och skruvhålen var för små så jag var tvungen att borra upp dem. Tyvärr när när motorn och fläktbladen är monterade så märker jag att fläkten på ena sidan, den som är på bilden, tar emot fläkthuset på vissa ställen. Inte kul och det kommer nog inte bli bra om jag ska ha det så när fläkten går på full hastighet. Det verkar som att motoraxeln glappar i sidled och det gör att fläkten tar i baksidan av fläkthuset. Även axeln på orginalmotorn går att röra i sidled, men den återgår till en centrerad position vilket denna axel på propartsmotorn inte gör. Är det någon här som har haft liknande problem? Kan jag testköra motorn på något enkelt vis för att se hur det fungerar när den snurrar av sig själv? Om den nu gör det. Tänker om det går att bara sätta fläktmotorns kablar mot ett bilbatteri?


Bild


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1451843
Ja det är riktigt tråkigt. Visserligen är det här Proparts och deras grejer brukar vara lite sådär, men jag förväntade mig ändå mer än såhär av dem. Jag satte tillbaka den gamla fläktmotorn och då snurrar fläktarna utan att ta i någonstans. Den gamla fläktmotorn får sitta i tills vidare. Jag har inte lust att vänta på en ny och det går ju att byta den på plats i bilen, även om det är lite bökigt. Nu hoppas jag på att Vparts kan gå med på att ge mig pengarna tillbaka för fläktmotorn eller byta den mot någon annan produkt. Annars är det 900kr i sjön, vilket vore rätt surt.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1451845
Jag har börjat luska en del i elsystemet. Det kablage som går i motorrummet mellan tryckgivarna har jag demonterat helt. Resten av kablaget går in i den stora kabelhärvan för bilen och den tänker jag inte sprätta upp. Istället tar jag och drar egna kablar. Till min hjälp så har jag ett elschema som kommer från Dave's 240-hemsida. https://www.240turbo.com/classicair.html


Bild


Bild


Bild


Det är lite klurigt att lista ut hur kablarna ska gå mellan olika kontakter, reläet och ECU:n. Jag har med lite hjälp från internet hittat en kontakt som går direkt till pin 14 och 15 på ECU:n så där ska jag koppla in den gröna och den grå kabeln. Det kommer nog krävas en del mätande med mulitmetern innan jag har fått till det hela. Sen kommer det ändå bli spännande att se i fall det kommer att fungera.


Bild


Bild
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]