Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
#838508
lennarte skrev:
Sedan fyllde jag några gånger med Biltemas Campinggas http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... tan-17623/ funkar alldeles utmärkt.
Denna lösning bör man undvika om man inte ha väldigt bra koll på vad som finns i flaskan. Det är skillnad på butan och butan. När det gäller kyl- och värme-egenskaper och lämpligheten i ett kylsystem så är det stor skillnad på N-butan och iso-butan. Det finns litteratur på nätet som behandlar detta. Jag har tyvärr ingen länk tillgänglig just nu. Ju högre halt iso-butan, desto bättre.

Man måste dock vara försiktig och inte fylla för mycket, gasolen "fyller" mer än R134. Sedan fick jag kontakt med detta http://www.envirosafe.se/ Fungerar också helt kanon, och med helt (i alla fall mer) miljövänlig gas. Dom har även en översättning på varje burk hur mycket gas det behövs för att ersätta 100 g R134 som exempel. Och även "påfyllningsgrejer" för hemmabruk. Även hjälpsamma på mailen.
Enviro-Safe består antagligen av en avvägd blandning av propan och isobutan för bästa effekt i de temperaturområden som en bils AC är tänkt att användas i. Så det är nog det bästa alternativet, även om Biltema-gasolen är billigare.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#838511
Och se för guds skull till att systemet inte är tomt, dvs kan ha läckt in luft i systemet, innan ni fyller på.
Gasolen blir högexplosivt om det blandas med luft och utsätts för trycket i en AC-kompressor. Det kan självantändas i högtrycks-delen.
#838624
Mabuse skrev:Och se för guds skull till att systemet inte är tomt, dvs kan ha läckt in luft i systemet, innan ni fyller på.
Gasolen blir högexplosivt om det blandas med luft och utsätts för trycket i en AC-kompressor. Det kan självantändas i högtrycks-delen.
Det förekommer ständigt "skräckpropaganda" om fyllning av Gasol i AC anläggningar. Det har fyllts AC och kylanläggningar med gasol och gasolblandningar utomlands i många år (även i Sverige). Jag fyllde med Biltemas Campinggas eftersom tullen stoppade mina inköp av R134 på nätet och det fanns inget bättre alternativ. När jag "hittade" http://www.envirosafe.se/ så löste det mina problem. Den gasen "brinner" också bra precis som den "nya" AC gasen. Så här står det bl.a,
Hydrocarbongas är idag ett billigt, säkert, miljövänligt alternativ till R12 och R134a och används av Pepsi, Coca Cola, Ben & Jerry mfl, även det nya patenterade gasen R1234yf som används av Mercedes, BMW, och andra ledande biltillverkare är en H-C gas. Den kommer att användas f.r.o.m 2012-01 och skall ersätta R134a i framtiden.
Och även detta,
VIKTIGT!
Innan fyllning med Enviro-Safe™ skall systemet säkras från läckage. Under fyllning får inga antändningskällor finnas i närheten då hydrocarbongas är brandfarligt som t.e.x hårspray, 556 och liknande produkter som finns i hemmet och i bilen. Enviro-Safe™ innehåller ett ämne som gör att även mycket små läckor är lätta att upptäcka då köldmediet avger en distinkt doft av tallbarr.
Elektroniks sniffare kan även användas
.
Så givet vis ska man vara försiktig, men jag tror inte det är så mycket farligare att köra omkring med 1 kg gasol i bilen än 60 l bensin. Eller för den delen med en husvagn efter med värme och kyl på + reservtub.
Jag fyllde min 745-a förra våren från "scratch" då jag bytte kondensorn, och det funkar kanon.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Mabuse
#838677
lennarte skrev: Det förekommer ständigt "skräckpropaganda" om fyllning av Gasol i AC anläggningar.
Det är inte skräckpropaganda jag kommer med. Jag lyfter bara varningens finger om att det är olyckligt att blanda syre med köldmedie i ett kompressorsystem.
Även R134A blir mycket brandfarligt om den blandas med syre till 12 bars tryck.

Det är absolut inte farligt att ha gasol eller EnvironSafe i AC-systemet. Gasolen ger bara sämre verkningsgrad (sämre kyleffekt).
Se bara till att vacumsuga systemet om det varit halvfull eller mindre gas, för att säkerställa att det inte finns luft i det. Det är syrets partiella tryck som inte får bli för högt, för då kan även obrännbara material börja brinna.

Även om systemet läcker, och du har fyllt på med gasol är det relativt ofarligt: Så länge bilen inte har stått instängd i ett litet garage utan ventilation under hela tiden systemet läckt så är det inte tillräckligt hög koncentration av gasolen i närheten för att det ska antändas av en låga.
av Abatos
#1450274
Intressant test med Biltemas "nya" kylspray.
Den är obrännbar.
Innehåller HFO-1234ze istället för R134 vilket visst ska vara väldigt mycket mer miljövänligt än deras gamla kylspray.

Senast redigerad av 1 Abatos, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1450338
Steffe3 skrev:Förutom (o)laglighetsaspekten, så låter det som att det inte är helt plug-and-play att köra in det i ett R134-system heller.
https://www.energy.kth.se/sv/applied-th ... e-1.561807

Däremot så är jag allt för dåligt insatt för att säga om det faktiskt är så.
Precis !
Det är lite som att byta motorolja med varandra vid oljebyten , jag har jobbat med kylteknik i snart femtio år och jag skulle avråda från allt sådant här , lämna bilen till dom som kan
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]