Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1449976
Kolla generator/laddningsrelä och startmotorn också.
Vissa fel kommer gärna i klump, mitt batteri blev dåligt strax innan startmotorn började krångla.
Först nytt batteri, någon vecka senare bytte jag startmotorn också. Efter det gick bilen hur fint som helst.
av morre
#1449981
Yes jag ska kolla upp startmotor och generator. Skönt att det inte är växellådan trots allt. Tack för tips. Hoppas någon annan i framtiden får hjälp av denna tråd. Ska uppdatera hur det gick.
av HakanF
#1450038
Börja svara på mitt inlägg som skrevs igår 14:08 så vi vet att det inte är så enkelt sedan kan vi ge dej vidare vad du ska kontrollera.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1450041
Det är väl så man ska starta? Hålla in knappen är ju nya versionen av att nöta med nyckeln
av HakanF
#1450042
Steffe3 skrev:Det är väl så man ska starta? Hålla in knappen är ju nya versionen av att nöta med nyckeln
.

Nä tyvärr är det där många har problem när bilen bara startar ibland.
Jag själv höll på att bli galen av att min bil startade ibland och ibland inte tills jag läste att man bara ska trycka en gång (på vintern måste man vänta några sekunder efter, för glödning, innan startmotorn startar)
av morre
#1450272
Steffe3 skrev: mån 14 jun 2021, 10:42 Det är väl så man ska starta? Hålla in knappen är ju nya versionen av att nöta med nyckeln Bild
Absolut. Jo men jag trycker exakt som det beskrivs men det spelar ingen roll… kort tryck när det funkar så startar bilen. När det inte funkar som i går så startar den inte på kort eller långt tryck. Tar man ur nyckeln står det att nyckel är borttagen från tändlåset eller likande men det går inte att avbryta det hela även om nyckel är i låset. Jag går ur bilen och låser. Låser upp och i bästa fall startar den som den gjorde i går. Annars har det funkar bra. En felväxling i går och ett litet vinande ljud från lådan. Men jag har ingen aning om varför den inte startar ibland. Det har iaf inte med tryckhastighet att göra.
av HakanF
#1450429
Synd att det inte var så enkelt.

Men om du inte kan stänga av tändningen eller ändra mellan läge 1 och 2 när bilen krånglat så borde det vara något med tändningslåset?
Tyvärr så kan inte jag hjälpa mer med detta för jag har inte satt mej in ni hur det fungerar. Men det måste finnas andra som har koll på detta.....
av morre
#1450507
Lite nyheter. Bilen har gått fint fram till idag då jag parkerade på stan. Skulle åka iväg och bilen går inte att starta. Man hör bränslepump men inget händer när man trycker in knappen. Höll på ett tag växelspaken fast i P. Gick inte att rubba. Gick ut och gungade på bilen och då hoppade den igång.

Körde en stund men sedan ett hugg ett till och när jag skulle ut ur en rondell så gungade jag mig igenom denna då det var så krångligt med lådan. Till slut lugnade det ner sig men jag hade bara en växel. Inget annat hände inga växlingar. Fick köra på ettan antar jag eller kanske tvåan hem.

Väl hemma så gick det att få in backen. Förde sedan växelspaken till P men bilen registrerade inte detta och den gick inte att stanna. Växeln dock låst i P. Fick trixa med nyckeln bakom spaken för att få loss den och sedan stänga av. Men det gick inte att stänga av tändningen. Lampor på osv. Spaken ska till P. Den är i P men det registreras inte. Fick lossa pluspolen. Bilen gick heller inte att starta sedan.

Där står den fina familjebilen på uppfarten. Vad kan detta vara?? När detta är fixat ska jag aldrig mer köra
Volvo. Hatar eländet :) Hoppas att någon kan hjälpa mig.
av HakanF
#1450587
Låter fortfarande som elen.

Jag skulle börja med att mäta volten på batteriet och om det inte är fullt ladda det och sedan försöka starta om den går igång mäta volten med motorn igång för att se om generatorn laddar.
Skriv gärna vilka volt du får på de olika stegen.
av y89marli
#1450594
Då du även har beskrivit att den strular med tändningslåset kan felet vara där. Och det faktum att växelväljaren bara skall gå att flytta från P när tändningen är i läge II.
Jag har en 2009:a, varianten där nyckeln matas ut när man trycker på nyckeln. Utmatningen kärvade mekaniskt och jag fick meddelanden av typen "Nyckel borttagen". Jag tolkade det som att en switch som aktiveras mekaniskt rapporterade att det satt en nyckel i låset fast den var borttagen, men att bilen inte fick kontakt med transpondern till startspärren.
Det var i alla fall lätt att demontera startlåset genom att först ta bort instrumenten. När jag hade låset löst så kändes det att den gick riktigt trögt i "byrålådan". Jag gjorde rent och smörjde alla glidytor med fett avsett för plastdetaljer. Har funkat felfritt sedan dess.

/m

VolvoB20 Hur insatt är du egentligen? Allts&a[…]

För all del, kul att det löste sej och t[…]

Byta ut stereon HU-603

Tereteknik. Förvisso dyrare än Kinagrejo[…]

Larmsystem Service Erfodras

Som "libbe" antyder så e det f&oum[…]