Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Wressel
#1450189
Hej! Äger en Volvo 744 GLE 1988 B230E. Bilen har använts utan problem tills den inte startade. Misstänkte hallgivaren då varken gnista fanns eller huvudpump gick. Hallgivaren hade lossnat i de två nitar som håller fast den. Gjordes ett försök att sätta dit den igen men fungerade inte trots det. Istället för att byta endast hallgivare köptes en komplett eftermarknadsfördelare. Bilen startade. Tändningen skulle då justeras till någorlunda bra gång. Då dog motorn plöttsligt och startade inte.

Började felsöka. Skruvade loss fördelaren. Satte i kontakten till hallgivaren och snurrade på axeln. Då kommer det gnista på huvudkabeln från tändspolen när jag har ett tändstift där. Varvräknaren hoppar även när jag snurrar på axeln. MEN det finns ingen gnista på någon av tändkablarna.
Bytt bränslerelä
Tändmodul
Tändkablar
Kontrollerat säkringar
Kan inte se något fel på rotor eller fördelarlock.

Huvudpumpen går heller inte då den ska göra det.

Vet att detta fel varit på tapeten flera gånger tidigare men jag blir inte klok på vad det kan vara.

Tips eller du förklaringar mottages gärna😄
Användarvisningsbild
av frasse4
#1450268
Det har ju varit problem med eftermarknads fördelarlock till rödblockarna med fördelare i toppen. Stiftet i mitten är ju fjäderbelastad och trycker på rotorn, så det är svårt att kontrollmäta. Men har du gnista direkt på spolen finns inte mycket annat än rotor/fördelarlock som kan fela
av Wressel
#1450280
Ja dom är ju lite "rappliga" om man känner och klämmer på dom. Den som gick sönder var av samma modell och höll ca 1 år innan hallgivaren lossnade. Jag kan ju prova att byta fördelarlock och rotor för att utesluta det. Eftersom hallgivaren verkar fungera. Tack för svar!
av Wressel
#1454513
Frasse4! De va rotorn som var felet. Bytte mellan flera rotor och fördelarlock och tillslut blev det gnista. Dock går inte huvudpumpen. Bränslerelä är nytt. När jag mäter med Multimeter har jag 12v på stift 15, 30, 31b. Funkar heller inte när jag byglar 87 och 30. När jag kopplar + & - direkt från batteriet till huvudpumpen startar bilen. Vart ska jag fortsätta felsöka.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1454608
Om du strömsätter 87 ska pumpen starta, så börja att mäta upp kablaget mellan reläet och pumpen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1454654
Det finns 2 st 87 på bränslereläet (87/1 och 87/2), det är 87/2 du ska strömsätta för att pumparna ska gå.
av Wressel
#1454882
Tack så hemskt mycket för svar! Okey, så jag byglar alltså 30 och 87/2. Går pumpen med tändningen på så kan jag utesluta kabelbrott på kablarna ned till pumpen. Men är det uteslutande Relät som är trasigt då? Eller kan det ha något med insprutbox eller att hallgivaren inte ger rätt signaler för bränslet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1454904
Pumparna (även den i tanken) ska gå utan tändning på när du kopplar en kabel mellan 30 och 87/2. 30 är ström från batteri. 87/2 är ström till säkring 11 (pumparna).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1455043
Såg nu att du har K-Jetronic, det är inte riktigt samma som senare modeller, ska kolla lite på det

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]