Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iRunfast
#1449942
Hej alla,

Min V70n 2.5T 04 12400 mil känns sannerligen svampig när jag kör omkring. Skulle vilja göra något åt det utan att bli ruinerad.
Räcker det med sänkfjädrar eller blir det bara lågt, stötigt och helt utan komfort? Förstår även att det kanske inte är helt optimalt att byta originalfjädrar mot kortare fjädrar och behålla dämparna. Antar att fjäder och dämpare är konstruerade för att jobba i hop.
Billiga coilovers för 3-5k, är det något att hållapå med? Jag kör inte mycket och inte särskilt "aktiv" körning heller men som det är i dagär man ju rädd att lämna varje rondell man entrar innan man kommit till den planerade utfarten.
Kanske inte är fjädrarna som är dåliga, kan ju vara dämparna? Grejerna är ju 17 år gamla trots allt. När man ändå måste riva allt vill jag inte dumsnåla men ändå inte lyxa till det allt för mycket.
Bilen får gärna bli lite lägre, det gör inget. Kan tänka mig lite avkall på komforten med för en bättreväghållning.

Tack för tips!
av Libbe
#1449992
iRunfast skrev: sön 13 jun 2021, 16:14 Hej alla,

Min V70n 2.5T 04 12400 mil känns sannerligen svampig när jag kör omkring. Skulle vilja göra något åt det utan att bli ruinerad.
Räcker det med sänkfjädrar eller blir det bara lågt, stötigt och helt utan komfort? Förstår även att det kanske inte är helt optimalt att byta originalfjädrar mot kortare fjädrar och behålla dämparna. Antar att fjäder och dämpare är konstruerade för att jobba i hop.
Billiga coilovers för 3-5k, är det något att hållapå med? Jag kör inte mycket och inte särskilt "aktiv" körning heller men som det är i dagär man ju rädd att lämna varje rondell man entrar innan man kommit till den planerade utfarten.
Kanske inte är fjädrarna som är dåliga, kan ju vara dämparna? Grejerna är ju 17 år gamla trots allt. När man ändå måste riva allt vill jag inte dumsnåla men ändå inte lyxa till det allt för mycket.
Bilen får gärna bli lite lägre, det gör inget. Kan tänka mig lite avkall på komforten med för en bättreväghållning.

Tack för tips!
Jag har bytt på rubbet Nyligen....... Och jag kan säga det blev som Natt&Dag. En helt annan kör känsla.
För oss som inte kör bana! -Så duger säkert alla stötdämpare+ sänkningssatser åt en vanlig "Svenssons" som vill ha "Lite bättre" än Orginalet.
Jag har bara 4 Hjuls inställningen kvar..... Och det gör jag nu till veckan på TRK i Uppsala! Dom har en NY bänk för ända målet,och dom gör det djävligt bra!

Jag kan rekommendera *Ge Parts' dom har ju vart mää i branschen i över 30 år.

Lycka till
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1450014
Tack för svar men fick ändå inte riktigt svar på mina frågor.
Men det kanske kommer…

Trevlig sommar
av Volvosson
#1450034
Har en V70 med fjädring åt andra hållet.

Originalmonterat s.k lågt sportchassi och 17 fälgar.
Den är då särskilt låg hård och stötig i framvagnen.

Kör ofta aktivt. Fjädringsvägen är så pass kort fram,
att den kan slå i botten om vägen är dålig och guppig.

Hade önskat att förste ägaren valt komfortabel standardfjädring.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1450104
Vad menar du med svampig? Är det dålig dämpning, för mjuk fjädring eller är bilen slingrig på vägen? Min V70 var mycket mjukare i fjädringen än mina nyare bilar en har aldrig upplevt att den skulle kännas osäker på något vis även vid aktiv körning.
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1450109
Slingrig skulle jag beskriva det som…
Känns som den gungar när jag bromsar/gasar.
Lutar i kurvorna om jag ska överdriva.
av Erik Å
#1450140
Har du kollat bakdämparna? De verkar ta slut långt långt innan framdämparna, på V70 mk 1 i alla fall.
Gungar det mer om du lastar i 50-100 kg i bagaget?
Sen är svampiga gummibussningar i subframe känd orsak till slingrig väghållning på mk 1. Finns "förstärkta" att köpa, ångrar att jag inte köpte såna när jag väl gjorde jobbet att byta.. :bored:
Användarvisningsbild
av frasse4
#1450148
Ja gungig låter som dämpare, men slingrig kan ju vara hjulinställning eller däck som nämns ovan. När jag köpte min V70 hade tidigare ägare krängt på noname 225-däck och efter jag bytte till Goodyear 205 så gick den otroligt mycket bättre på vägen.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]