Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halvar89
#1450139
tjena har tändnings problem med en kompis som har en b230e. hade gått halv dåligt sen tidigare, slutade med att det var nån klåpare som skulle fixa den. Detta resulterade dock i att bilen inte startade längre.

monterade en ny fördelare med hallgivare för de visade sig att personen som skulle laga den hade dragit av kablarna till hallgivaren och på förra fördelaren hade han slitit av kontakten och kablarna så de var bättre att skaffa en bättre begagnad. Bilen startade som aldrig förr, hade dock högtomgång men de var ju de minsta problemet egentligen.

Toppen bilen gick igen, men efter 2-3 minuter på tomgång så dör den igen helt plötsligt. kör den på starten igen och ser att varvräknaren inte "hoppar" längre som den ska göra med starten med en fungerande hallgivare. Skulle den "nya" hallgivaren också ha gått sönder?

hallgivaren i förra fördelaren har aldrig varit ett problem den har bara aldrig gått riktigt som den ska för nån har fipplat med tomgången osv på k-jetronic sprutet tills nån slet av kablarna på kontakt stycket. så jag tog men den gamla fördelaren med korta kablar tog isär den och lödde om till nya kablar osv.

Men när jag montera den nya så har den inte heller nån verkan på det hela? Visar exat som innan att varvräknaren står i botten och hoppar inget när jag väl har bytt till den som fungerade tidigare även fast den som monterandes fick bilen att starta tidigare inte fungerar längre.

är det bara ren otur att båda hallgivare är trasig eller? Med tanke på att inte bränsle pumpen går längre så gissar jag på tändningslås. Vad tror ni?
#1450147
Om nålen i varvräknaren inte rör sig vid startförsök är det tändningsproblem. Det kan vara allt från tändlåset till tändförstäkaren. Kolla om du har spänning på 15 på tändspolen hela tiden medan startmotorn går. Om det är så, kolla om du har pulserande spänning på 1 på tändspolen när startmotorn går. Du mäter med provlampa eller multimeter mellan stiften på tändspolen och jord
#1451432
Visade sig att det var bara ett sammanträffande att den gick efter jag bytte hallgivaren, därför jag vart så förvirrad med de, har varit tänd modulen som har spökat hela tiden. Tog lös den och såg att de inte var ens en bosch som satt där så då var jag inte förvånad att den inte funkade :oops: bytte till en bättre beggad bosch så då hoppade varvräknaren och startade :party: tack iallafall att du gav feedback på min förvirrande beskrivning :-)
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]