- tis 15 jun 2021, 00:39
#1450139
tjena har tändnings problem med en kompis som har en b230e. hade gått halv dåligt sen tidigare, slutade med att det var nån klåpare som skulle fixa den. Detta resulterade dock i att bilen inte startade längre.
monterade en ny fördelare med hallgivare för de visade sig att personen som skulle laga den hade dragit av kablarna till hallgivaren och på förra fördelaren hade han slitit av kontakten och kablarna så de var bättre att skaffa en bättre begagnad. Bilen startade som aldrig förr, hade dock högtomgång men de var ju de minsta problemet egentligen.
Toppen bilen gick igen, men efter 2-3 minuter på tomgång så dör den igen helt plötsligt. kör den på starten igen och ser att varvräknaren inte "hoppar" längre som den ska göra med starten med en fungerande hallgivare. Skulle den "nya" hallgivaren också ha gått sönder?
hallgivaren i förra fördelaren har aldrig varit ett problem den har bara aldrig gått riktigt som den ska för nån har fipplat med tomgången osv på k-jetronic sprutet tills nån slet av kablarna på kontakt stycket. så jag tog men den gamla fördelaren med korta kablar tog isär den och lödde om till nya kablar osv.
Men när jag montera den nya så har den inte heller nån verkan på det hela? Visar exat som innan att varvräknaren står i botten och hoppar inget när jag väl har bytt till den som fungerade tidigare även fast den som monterandes fick bilen att starta tidigare inte fungerar längre.
är det bara ren otur att båda hallgivare är trasig eller? Med tanke på att inte bränsle pumpen går längre så gissar jag på tändningslås. Vad tror ni?
monterade en ny fördelare med hallgivare för de visade sig att personen som skulle laga den hade dragit av kablarna till hallgivaren och på förra fördelaren hade han slitit av kontakten och kablarna så de var bättre att skaffa en bättre begagnad. Bilen startade som aldrig förr, hade dock högtomgång men de var ju de minsta problemet egentligen.
Toppen bilen gick igen, men efter 2-3 minuter på tomgång så dör den igen helt plötsligt. kör den på starten igen och ser att varvräknaren inte "hoppar" längre som den ska göra med starten med en fungerande hallgivare. Skulle den "nya" hallgivaren också ha gått sönder?
hallgivaren i förra fördelaren har aldrig varit ett problem den har bara aldrig gått riktigt som den ska för nån har fipplat med tomgången osv på k-jetronic sprutet tills nån slet av kablarna på kontakt stycket. så jag tog men den gamla fördelaren med korta kablar tog isär den och lödde om till nya kablar osv.
Men när jag montera den nya så har den inte heller nån verkan på det hela? Visar exat som innan att varvräknaren står i botten och hoppar inget när jag väl har bytt till den som fungerade tidigare även fast den som monterandes fick bilen att starta tidigare inte fungerar längre.
är det bara ren otur att båda hallgivare är trasig eller? Med tanke på att inte bränsle pumpen går längre så gissar jag på tändningslås. Vad tror ni?