Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1449597
Låter som en oseriös säljare. Egentligen bara punkt 2) som du skulle behöva oroa dig för.

Jag har börjat handla rätt mycket på Amazon nu och tycker de har börjat få fantastisk nivå på sin logistik stundtals. Köpte ett par saker lördag eftermiddag. På måndag fanns de hos mitt ombud. Tycker många svenska ehandlare är alldeles för slappa i sina leveranser. Om något finns i lager förväntar jag mig att det skickas samma dag, inte 2-3 dagar efter ordern är mottagen.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1449634
Nu har jag googlat lite om Amazon och det som sticker ut är dåliga arbetsförhållanden för deras anställda. Fackföreningar tillåts inte.

Här är också någon som blivit kontaktad av säljaren om att avboka sin order. https://www.sweclockers.com/nyhet/31590 ... boka-order

Den kunden hade handlat en märkesvara för en tiondel av priset. I Sverige är det inte säkert att köpet gäller, ifall det är uppenbart att priset är fel, att köparen handlat ’i ond tro’.

Min vara är en ’no-name’ -vara från Kina, så jag hade förväntat mig att den kostat en tiondel av vad en vara med märke hade kostat.

Nu när jag letat ytterligare ser jag att samma säljare säljer varan i andra länder, fast 10 gånger dyrare. Så att varan skulle vara slut i lager stämmer inte. De vill förstås sälja den dyrare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Kanske kontakta kundtjänsten och be om råd?

Om säljaren är ett fåmansföretag så kanske man ska avboka köpet? Det är ett väldigt kryptiskt säljarnamn.
av Lövet
#1449703
Allinug skrev:Jag behöver inte fundera mer på detta, för säljaren avbröt ordern.
Du verkar ha stött på nån av de mer oseriösa säljarna. Jag brukar välja dem som står "fulfilled by Amazon" eller vad det står. Märker att allt går mycket smidigare med dessa orders, typ track&trace osv. De gånger jag beställt från frifräsare har det varit radiotystnad och sen hux flux får man ett handksrivet brev i lådan att man har paket att hämta. De andra får man sms och notifieringar i appen på ett annat sätt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1449711
Lövet skrev: fre 11 jun 2021, 16:21
Allinug skrev:Jag behöver inte fundera mer på detta, för säljaren avbröt ordern.
Du verkar ha stött på nån av de mer oseriösa säljarna. Jag brukar välja dem som står "fulfilled by Amazon" eller vad det står. Märker att allt går mycket smidigare med dessa orders, typ track&trace osv. De gånger jag beställt från frifräsare har det varit radiotystnad och sen hux flux får man ett handksrivet brev i lådan att man har paket att hämta. De andra får man sms och notifieringar i appen på ett annat sätt.
Som jag har förstått det så kommer de prylar som levereras av Amazon från något av Amazons egna lager runt om i Europa, inte från enskilda butiker/säljare.
Därav att det både är välpackat, välinformerat och snabba leveranser.
Jag har vid några tillfällen fått paket från en dag till en annan, så de prylarna måste ha kommit från något ställe i Sverige/närheten av Stockholm.
av Lövet
#1449818
StefanN skrev:Köper inget av dom som inte levereras av Amazon, det är inte värt allt strul med säljare.
Nej då finns ju ingen fördel längre. Kan man lika gärna handla på ebay/wish/aliexpress
Användarvisningsbild
av Allinug
#1450115
Det kan ta lite längre tid från Kina...

Nu har jag tre beställningar som ska levereras inom 10 dagar. Ingen av dem är skickad ännu... Vanligtvis brukar de skicka på en gång, så jag tror inte att jag kommer att få några leveranser. Känns inte som att det är värt besväret att läsa specar som har översättningar som nästan inte går att förstå.

Är det någon som handlar på eBay? Vad jag förstår så är det tyska eBay som gäller och att man måste handla inom EU för att slippa extrautgifter.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen