Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morre
#1449461
HakanF skrev:Några frågor.

Har du/någon mätt att ditt batteri är helt ok?

Jag laddade det härom dagen. Men du tror det kan vara orsaken?

Är växellådan spolad med en "spolpump" eller har de bara bytt olja eller värre bara spätt ut oljan?

De har spolat med 12 l olja. På Bilia

Var i Sverige bor du? Volvo är överlag inget bra på växellådor.
Jag bor i Uppsala har du något tips?

Tack så mycket.

Markus
av morre
#1449462
Oljan byttes med 12l spolning på Bilia.

Vet inte om batt är ok men laddade det häromdagen

Har du tips? Tacksam för det.
av HakanF
#1449577
Spolad med 12 l olja de är bra.
Min bil så gick generatorremmen av på och jag linkade hem med ett batteri som blev sämre o sämre då blev växlingen sämre till att jag bara kunde åka på en växel mot slutet.
Hemma innan jag stängde av bilen så la jag i P och kunde inte röra växelväljaren innan batteriet var laddat.
Så därför tycker jag att du borde börja med att låna ett friskt batteri av någon för att prova om det gör någon skillnad.
Jag har haft batterier som klarat belastningsmätning men ändå varit dåligt.

Jag bor 35 mil bort och vet en bra verkstad som fixat många bilar med utdömda växellådor men lite långt bort som sagt.
av Leopold
#1449625
Jag har haft mycket knepiga problem med min växellåda "Geartronic" AWTF-80 SC, S80 -07.

Visade sig att det var ett svagt batteri som fick lådan att "go bananas". Gav stenhårda klonkiga nerväxlingar, helt knasigt beteende vid uppväxlingar, låg och slirade hur länge som helst etc. Ren plåga och var övertygad om att lådan var slut. Men byte till nytt batteri rättade till problemen mycket snabbt, lådan adapterade sig litet sedan blev det de silkesmjuka växlingarna man är van vid. Ca 5000 mil sedan och fortsatt perfekt.
__
PS. Hittade min gamla tråd i ämnet. viewtopic.php?f=56&t=144735
av HakanF
#1449656
Leopold skrev:Jag har haft mycket knepiga problem med min växellåda "Geartronic" AWTF-80 SC, S80 -07.

PS. Hittade min gamla tråd i ämnet. viewtopic.php?f=56&t=144735
Intressant tråd som jag missat. Jag hade dessa kraftiga nedväxlingarna under två dagar innan jag nu bytte mitt batteri nu för 2 dagar sedan.
Bilen startade utan problem med det gamla batteriet men orkade inte med dieselvärmaren och sedan starta bilen i slutet på vintern.

Jag bytte till detta batteriet: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000029820
Det var de mest prisvärda jag hittade, enda nackdelen är att locket till batterilådan inte passar.
av Leopold
#1449695
Bra batterier det där tycker jag. Tror det finns ett anpassat lock till batterilådan att köpa, kolla upp det. Mitt Biltemabatteri var bara "plug-n-play", behövde inte mer än 60 Ah eller vad det var.
av morre
#1449844
Spännande! Idag startade jag bilen och döm om min förvåning när den fungerar. Stannade för tank och kunde inte komma iväg. Till slut startade den och jag kom vidare. Jag lutar åt att det är batteriet som är dåligt. Ska byta så får vi se. Vore fantastiskt om det kostar 1500 istället för 50000 😁
av morre
#1449915
Har nu bytt batteri. Kört två turer med stopp vid affärer. Inga problem alls.

Jag uppdaterar tråden om ett tag men problemet verkar vara löst. Tack alla för kloka tips och idéer.
av morre
#1449928
Lite uppdatering. Den startar ibland. Växlar dock bra. Frågan är varför den ibland startar och ibland inte. Startmotorn går inte igång när den inte startar. Tar ut nyckeln, det går utan att den sitter fast. Den larmar för att tändning är på. Trycker på knappen. Det stängs av. Stoppar i nyckeln och om man har tur startar den. När den inte startar är bränslepump det enda som hörs den går bara så länge knappen är intryckt. Kan det vara br pump? Men då skulle väl startmotorn gå? Kan det vara tändningslåset, knappen?
av HakanF
#1449933
Jag vet inte hur du gör när du startar men om du inte gör som jag skriver nu så testa det.

Nyckeln i nyckeluttaget (om inte nyckellös)
Växelväljaren i P.
trampa på bromsen
tryck till på startknappen och släpp med en gång (OBS håll inte inne start knappen utan tryck bara till en gång)

Skriv hur det går.....
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]