Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1449626
Hej..........
Jag har här under våren givit Volvon lite kärlek. Med tillgång av Tid och pengar. :)

Jag har bytt 1 VVT -Enhet och samtliga packboxar på Kamaxlarna! Samt Kamrem,löprulle,spännrullen. Vill minnas att en Soleniod byttes också.
Jag har även bytt Packbox i Vevaxeln. Och en Ny Generator samt en ny Multirem.
-Så nu är det riktigt tätt på Driv sidan iallafall. Torrt och fint,och inte en gnutta läckage!

Jag gjorde sedan en stor Service på den när jag såg att den var tät. Jag bytte oljefilter,olja,luftfilter,Nya Stift och Nya tändkablar........ Bilen går som en Breitling klocka! Och jag kan säga att den känslan är svår att finna Text till. :D

Efter en Tids körning! Ca 2-3 veckor......så gjorde jag en efterkontroll för säkerhets skull. Den var ju inte lika rolig. :(

Bilen skvallrar om att det är Läckage mellan Lådan och Motorn. Det blev ju tätt på rem sidan! Så då måste ju oljan ta vägen annanstans....... Naturligtvis låda/Motor då?

Nu kommer alla skrika Högt! Vevhus Ventilationen! Srry den är redan kollad och genomgången. Så den teorin avfärdas Quickly!

Jag anar att det är packboxen i Drivaxeln som sipprar lite olja? Bilen börjar ju få "lite mil på nacken" Och sannolikt så är packboxen ifrån begynnelsen när den tillverkades för 17 år sedan. Bilen fungerar ju,den slirar inte på kopplingen iallafall.
Men djävligt irriterande med läckage.

¤ Är det någon som gjort detta jobb själv tidigare?
¤ Isf vilken tids perspektiv på jobbet?
¤ Är det någon som känner någon som gör sådana här jobb? MDF= Money Direkt i fickan!

När man ändå Byter Packboxen,så brukar man ju passa på att byta kopplingen samtidigt.

Vad gör jag nu?
@@
#1449639
Jag har precis bytt koppling på en 850 -97 års modell. Inget fel på kopplingen men packboxen läckte som på din. Principen är den samma att göra detta jobb som på din v70. Det är egentligen inte svårt men det är mycket skruvning. Det tog mig ung 15 timmar. Men då är jag långsam. Och noggrann. En van mekaniker gör detta fortare. Jag hade inte varit så sugen att göra detta om jag inte hade haft min 2-pelarlyft. Men det går ju att göra utan billyft också.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


#1449646
Jaa ibland önskar man att det kunde varit "Snap on" på allt! Istället för 146 Miljoners skruv att lossa! :bored:
Finns säkert bilar som har det värre? Men det är egentligen ingen tröst just nu!
Det var annat med "Äkta" Volvo bilarna! (Bakhjulsdrift) Där var de ju mkt lättare att meka. Än dessa "Japan Volvo" idag! :-D

Jag vet inte! Om man måste ta lådan ifrån sidan? Eller om det går plocka den rakt ner??? Annars blir det marigt med fjäderben och allt annat.
Packboxen är ju egentligen inte så dyr,och orginal kopplingen kan jag få för halva priset! Noggrannheten är väl AO -Man vill ju inte göra om det. :-)
Det är ju inte heller så att kopplingen Badar i olja direkt! Bilen går som vanligt. Men man får fylla på lite då och då. Beroende på hur mkt man använder den
surt är det iallafall.....nu när den blev tät på Rem sidan! Tycker man gör inget annat än skruvar Volvo.
#1449681
Tack!
Skall @@ Spana in den............. :-)
-Vad jag vet! Så skall man INTE använda Mutterknack till Till Kopplingskorgen......mm. Det är för att det är Fin gängor.... Enl. Mekaniker.
Helst skall man undvika mutterknack helt till Vxl lådan. När man gör sådana jobb.
Sedan skall man använda ett Styrdorn för att Centrera kopplingskorgen? Annars får du inte ihop lådan med motorn. :-/

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]