Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mlarss
#1449363
Hej.

Konstaterade attt min egr-ventil inte sluter helt tätt, och att det kanske är läge att byta.
Allmän uppfixning + att jag gärna skulle vilja bli av med lite ryckningar.
Bilen är en -93 940GL med B230FD, sugis, manuell med ECC.
Vparts.se har en modell som ersätter 6842725 och min ser likadan ut som den på bilden.
Enligt katalogerna på gcp.se är 6842725 för modeller med automat och jag skall ha en 6842726 vilket vparts inte har.

Vad är det för skillnad på dom? Funkar en 6842725 i min bil?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1449512
Eventuellt är din bil så gammal nu så den "lyder" under dom äldre avgasreglerna (1976) och bilprovningen kollar bara CO-halten. Om EGR-en läcker, kan du se till att det blir tätt (plugga hålet i insuget). Du måste nog ha den kvar (som katalysatorn), men den behöver alltså inte fungera. Bilen blir godkänd om CO-halten är under 4,5 %.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1449527
Lucif3r skrev:-93 är för nytt för det. Det är först om 2 år det börjar gälla, i samband med skattesmitningen.
Men, det blev någon ändring i maj 2018 om detta med avgasreningen. Då slopades kravet på fungerande katalysator även på bilar nyare än min -88B. Och det skulle gälla bilar till ungefär -93 års modell. Och då blev gränsen på CO på alla för bilar före detta år 4,5 %, även på dom bilar som tidigare haft dispens på tidigare regler (t.ex Volvos tidiga modeller med dubbla SU förgasare
Användarvisningsbild
av lennarte
#1449571
lennarte skrev:Och det skulle gälla bilar till ungefär -93 års modell
Var inte lätt att hitta. Men det gäller bilar som är registrerade före 1993-01-01. Alltså gäller undantaget tidiga -93-or. Detta var en större "omändring" av regler för våra fordon. Bl.a då den "rullande" 30-års gränsen. Men det kom nya hårdare avgasregler just 1993-01-01,därför sattes gränsen för lättnader just där
av Amarace
#1449602
Lennarte, var har du läst att det skulle gälla registrerad före 930101?

Det går på årsmodell, t.om årsmodel 1992 är det bara CO som kontrolleras.
Står i Transportstyrelsens föreskrifter för kontrollbesiktning.

Enda där det är gräns för registrerad innan 930101 är vid byte av motor, då är gränsen där, efter det är det svårt, innan räcker det att ta en katalysatorrenad motor med alla dess komponenter.
av mlarss
#1449613
lennarte skrev:Eventuellt är din bil så gammal nu så den "lyder" under dom äldre avgasreglerna (1976) och bilprovningen kollar bara CO-halten. Om EGR-en läcker, kan du se till att det blir tätt (plugga hålet i insuget). Du måste nog ha den kvar (som katalysatorn), men den behöver alltså inte fungera. Bilen blir godkänd om CO-halten är under 4,5 %.
Besiktningen kollar att egr-ventilen sitter kvar men kollar inte funktionen.
Jag kan inte plugga den för då blir det felkod. Det sitter en temperatursensor i ventilen som triggar fel om temperaturen inte stiger som förväntat.
Det blir ett bad i kaustiksoda och återmontering, så funkar den nog ett tag till.
Men fascinerande att det ska vara olika ventiler på automater och manuella.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1449637
Amarace skrev: tor 10 jun 2021, 22:11 Lennarte, var har du läst att det skulle gälla registrerad före 930101
Kan inte säga det. Hade en svag "tanke" om jag läst, hört detta. Sökte på nätet och hittade stöd för detta, men kan säga just nu var. Ska se om jag hittar det.

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]