PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1448948
GL 1 kan nog vara lite svår att få tag i numera. GL 4 är en nyare (bättre?) variant som är av samma typ.
GL 5 finns kvar så där är inga problem. GL 5 innehåller tillsatser som kan skada mässing (synk.ringarna) i växellådor.
Det går att använda motorolja också i växellådan, men då ska det vara en "rak" SAE 30 (förmodar att bilen bara används sommartid) inte typ 10W30, 15W40 eller liknande. Det finns "raka" oljor till motorcycklar, men dom innehåller andra tillsatser, vet ej hur dom funkar i en äldre bil växellåda.
I en äldre bilmotor som bara körs sommartid funkar det utmärkt med en "rak" SAE 30 olja också. Den kan användas ner till -10° så det går att ta fram bilen en fin vinterdag också... :-)
#1449070
Lennarte, GL1 är inga problem att få tag på, GL4 bör man inte använda i en M40, det är inte samma typ som en GL1, utan en transolja som inte är "rak", utan innehåller tillsatser, bland annat EP. Det är lite av en kompromissolja som går att använda i en del modernare växelllådor samt vissa slutväxlar (framhjulsdriva t.ex) men inte i en bakaxel, .
Så du säger emot dig själv som säger man kan använda en Rak motorolja Sae30, men inte Sae 10w30, en motorolja 10w30 är mycket lämpligare än en GL4 iomed att det inte finns några dåliga tillsatser, 10w30 fungerar även bra om man använder bilen vintertid, en rak sae30 är trög då den är kall.

Har själv kört Sae10w30 i alla M40 dom senaste 20åren, mycket mer lättväxlad kall, och fungerar utmärkt även varmt.
(köper 10w30 på 20liters dunk och anvönds både i motor och låda)
#1449085
Om man översätter SAE 80 transmissions olja till motorolja SAE, så hamnar man på c:a 30. Men jag vet att det funkar med 10W30 också. Man körde med det i M41 lådor på -70-talet, och Volvo rekommenderar det på M47 också istället för ATF oljan som rekommenderas till M45 och M46. Men en 142 idag används troligen inte på vintern, sä därför skrev jag som jag gjorde.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]