Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Erik Å skrev: ons 02 jun 2021, 23:12 Anliggande broms kan ge såna vibrationer när skivorna slår sig pga överhettning. Enkelt att kolla när man åkt en bit, slicka på fingret och känn försiktigt på skivorna. Har man inte använt broms nämnvärt så bör de vara någorlunda svala. Är någon glödhet så är det ett dåligt tecken :P
Jag bytte både skivor och belägg för ett par månader sen. Nu när jag tänker efter så har det börjat uppstå ett svagt vinande ljud som kommer och går. Typ som om beläggen ligger emot. Kan det vara en orsak?
av Rutger77
Som Erik Å skriver känner du direkt på värmen om klossarna ligger emot skivorna. Kör en liten bit och känn på skivorna om de är olika varma och framför allt om någon skiva är het.
av hno12
Rutger77 skrev: tor 03 jun 2021, 13:16 Som Erik Å skriver känner du direkt på värmen om klossarna ligger emot skivorna. Kör en liten bit och känn på skivorna om de är olika varma och framför allt om någon skiva är het.
Ska testa. Tack för tipset!
av JanneVTR
Tänk på att skivorna kan vara riktigt varma så du inte bränner dig. Som någon så innan, skifta runt däcken o kolla om det blir skillnad. Enkelt o lätt att börja med ;-)
Användarvisningsbild
av Hasse53
En annan orsak kan vara dåliga stötdämpare...

Min V70-02 2.4T skakade när jag körde över 100 km/tim och jag undrade varför. Vid besök hos bilprovningen kort därefter konstaterade besiktningsmannen att det förmodligen inte fanns någon olja kvar i stötdämparna då denna läckt ut genom rosthål i överdelen av dämparna. Detta blev en "bra att veta punkt", otroligt snällt eller vad man ska säga...
Jag bytte ut stötdämparna och skakningarna upphörde.
av hno12
JanneVTR skrev: fre 04 jun 2021, 14:58 Tänk på att skivorna kan vara riktigt varma så du inte bränner dig. Som någon så innan, skifta runt däcken o kolla om det blir skillnad. Enkelt o lätt att börja med ;-)
Jag ska tänka på det, tack för tipset :-D
av hno12
Hasse53 skrev: fre 04 jun 2021, 17:32 En annan orsak kan vara dåliga stötdämpare...

Min V70-02 2.4T skakade när jag körde över 100 km/tim och jag undrade varför. Vid besök hos bilprovningen kort därefter konstaterade besiktningsmannen att det förmodligen inte fanns någon olja kvar i stötdämparna då denna läckt ut genom rosthål i överdelen av dämparna. Detta blev en "bra att veta punkt", otroligt snällt eller vad man ska säga...
Jag bytte ut stötdämparna och skakningarna upphörde.
Jaså? Det hade jag ingen aning om. Det var verkligen snällt av den besiktningsmannen.
Jag besiktade bilen runt april månad och den blev godkänd. Fick en punkt som va "bra att veta". Krängningshämmarstaget på vänster sida va kass. Det klonkade vid minsta lilla gupp men den bytte jag och då försvann ljudet. Men bara för ett par veckor sen så började vibrationerna.
av JanneVTR
Tänkte på en sak bara, du skrev att du bytt höger driv knuten. Kanske vänster som är problemet??
av hno12
JanneVTR skrev: sön 06 jun 2021, 22:02 Tänkte på en sak bara, du skrev att du bytt höger driv knuten. Kanske vänster som är problemet??
Jag hade aldrig det problemet med högra knuten. Det knakade när jag svängde. Nu gör det inte de. Jag tycker mig höra ett missljud vid låga hastigheter, typ 5-10km/h. Sen försvinner ljudet, ett svagt ljud. 80-100 km/h så uppstår vibration/skakningar i framvagnen. Så jag tror att det kan vara beläggen som spökar.

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]

Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]