Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Hade precis fått min v70 att fungera, mycket tack vare er här på forumet som hjälpte mig. Nu gjorde jag en riktig klantig grej och körde igenom en vattenpöl som måste varit nästan en halvmeter djup, bilen gick bra som sista minuterna hem men när jag körde upp på uppfarten så började den gå dåligt. Det lät som att den misstände men jag vet inte. Bilen startar men går som sagt dåligt, lät den vara nu för att "torka" och i väntan på att veta vad jag ska göra.

Har någon tips på hur jag ska gå tillväga?
EliotL skrev:körde igenom en vattenpöl som måste varit nästan en halvmeter djup
Då behöver du ju inte spola ur hjulhusen på ett tag. Skämt och sido det lär ju vara vatten på en del ställen nu.
Har du fördelarlock kolla efter fukt i locket. Har du separata tändspolar skulle jag kika om det är vatten i tändstifts brunnarna.
Samma om du har fördelarlock. Sedan tänker jag på lådan på passagerarsidan där styrboxarna sitter men det är en gissning det kan ju vara x antal ställen.
Men som du är inne på testa att låta den torka upp. Har du eget garage låt huven vara öppen o gärna en vanlig fläkt framför bilen.
På de äldre bilarna med vanlig tändspole och fördelare är det tydligen vanligt fel att det blir nästintill osynliga sprickor i isoleringen på tändkablarna. Det har diskuterats mycket här.. ;-)
Efter motortvätt så ska tändstiftsbrunnarna blåsas rena från vatten med tryckluft har jag läst någonstans (står det rentav i bilens instruktionsbok?). Hursomhelst, det finns goda skäl till det :P
Erik Å skrev:På de äldre bilarna med vanlig tändspole och fördelare är det tydligen vanligt fel att det blir nästintill osynliga sprickor i isoleringen på tändkablarna. Det har diskuterats mycket här..
Helt sant det.

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]