Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445085
Hej,

Jag har köpt en v70 D3 2011 för ett par veckor sedan. Den har gått långt, 33 000 mil. Detta är min första bil jag ägt som gått så här långt så sitter ständigt och lyssnar efter oljud så tänker att vi börjar med det mest akuta:) Jag har börjat oroa mig för att lagret i magnetkopplingen är på väg att ge sig med allt det innebär. I och för sig är det väl kanske inget konstigt då den gått en del.

Jag har pratat med två olika mekaniker, båda sa att man byter hela ac-komp. varav en sa att det nog inte lät så illa och att det istället kunde vara slut på köldmedel. Då jag inte tänkte behålla bilen i flera tusen mil är jag inte så sugen på att renovera hela ac:n utan endast första undvika ett haveri som slutar med att bilen skrotas. Efter att ha läst på lite är jag ganska säker på att man kan byta endast magnetkopplingen (rätta mig gärna om jag har fel). Då en magnetkoppling inte är alltför dyr och det kanske (?) inte är ett alltför svårt jobb tillsammans med att det hade känts bättre att veta att den är bytt är jag på jakt efter en firma som kan utföra jobbet, har ni något tips på någon som vi vet kan göra det i Göteborg med omnejd.

Om ni vet ungefär vad man ska betala för kalaset får ni gärna skriva det också.

Tack på förhand!1

//Martin
#1445170
Skulle du kunna göra det själv vore det billigt. Vet inte om du vill eller kan göra det själv. Med vetktyget på bilden en 10mm lednyckel hammare och ett par skruvmejslar byter du kopplingen själv. Min justerbara stiftnyckel köpte jag på BILTEMA.

En verkstad ca 1 timma.
Screenshot_20210512-020930_Biltema.jpg
Screenshot_20210512-020930_Biltema.jpg (35.21 KiB) Visad 1031 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1445171
Troligtvis bara den yttre kopplingen som behöver bytas och då funkar den första varianten jag skrev.

Här en video om allt måste bytas.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1445347
Tack för snabba svar!
Jag har precis varit ute och kollat lite mer. Jag tycker bilen kyler bra men det luktar lite annorlunda precis i början, känner igen det från andra äldre bilar, antar att det har med lågt kölmedel?
Sen har jag upptäckt att missljudet endast hörs bär ac:n är på, detta får mig att misstänka att det är ett lager i kompressorn som är dåligt. Alternativt att det låter så när det är dåligt med köldmedel. Vad tror ni?

Sista funderingen är om det borda vara relativt riskfritt att köra med ac:n avstängd i någon vecka. Kanske hundra mil innan jag ber någon titta på det då jag har väldigt dåligt med tid någon vecka framöver. Tänker att om det är ett lager i kompressorn behöver det väl inte jobba om ac:n är avslagen.

Förstår att det är bäst att nara höra med en firma men alltid bättre att höra sig för lite först, vad tror ni?

//Martin
#1446413
Ursäkta för sent svar, hur har det gått?

Ett dåligt lager är inte orimligt.
Jag tror inte på lågt köldmedel som orsak. Det ska inte läcka köldmedel heller då kretsen är sluten, isåfall har du ett läckage.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1446440
peppepp skrev:Ursäkta för sent svar, hur har det gått?

Ett dåligt lager är inte orimligt.
Jag tror inte på lågt köldmedel som orsak. Det ska inte läcka köldmedel heller då kretsen är sluten, isåfall har du ett läckage.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Oklart vad det är för ljud TS hör men min hade ett vinande ljud som följde varvtalet och hördes som tydligast kring 1500 varv. Detta berodde på för lite köldmedia.
Inget läckage hittades så den fylldes upp och ljudet försvann.
#1446441
Glöm inte att ni har kapacitetsreglerat kompressor, dvs med variabel slagvolym beroende på kylbehovet. Under vinter halvåret finns ju ingen behov och då går kompressorn på bara 5-10% av sitt nominella kapacitet. Detta funktion i kompressorn sköter regler ventil, ni kan söka på PXC16 control valve på nätet så förstår ni bättre vad jag menar. Hade också en högt kompressor ljud och misstänkte att bla lager kan vara dålig, dock det visade sig att det var just den ventil. Ända sätter att reda ut om det är just den ventil är att kolla upp trycket på både låg och högtryckssidan med fullt kyl effekt begärd från AC.
#1446501
Den typen av kompressor med variabel kapacitet som bilden visar låter alltid mer eller mindre morrande/borrande - lagerhavererande liknande ljud när kolvaran rör sig med stora slag, de kan tom. låta som de snart skall skära och håller 10000 mil till. Om det tystnar helt när magnetkopplingen släpper så är det ett helt normalt ljud du hör som du oroar dig över. Om du funderar mer på hur en sådan kompressor ser inuti och vad som kan låta - titta på en sprängskiss av sådan och se den variabelt sneda svivelplattan som driver 5 eller 7 kolvar i en cirkel så inser du snart var den morrande/borrande ljudet kommer ifrån... - det är 'by design' och svåra att konstruera för tyst gång. Att förstå hur det fungerar minskar också oron...

Låter det fortfarande med AC avstängd, centrumaxeln inte snurrar (magnetkopplingen har släppt) - ja då är det dags att oroa sig då det är lagret mellan kompressorns utsida och remskivan som är dålig (och alltid snurrar) och det är väldigt obra när den skär...

---

Den unkna lukten du känner kort vid påslag och ännu mer vid avslag är något som alla bilar med AC förr eller senare får.

Det beror på att det växer en speciell typ av bakterier på evaporatorns flänsar som klarar miljön med kyla och uttorkning upprepande och matas med förbiläckande damm och pollen som fastnar i de våta ytorna när AC:n arbetar. Vår och höst oftast värst när kondensorn bara blir fuktig och fångar mycket partiklar som blir kvar på flänsarnas ytor, medans sommaren med varmare och fuktigare luft så blir det så mycket kondens att det mesta "maten" och även en del bakterier sköljs bort innan bakterierna slår klor i det och lukten är mindre - oftast omärklig.

Också att fördröja tillväxten så mycket det går är att stänga av AC:n ca 10 minuter innan (du får prova dig fram - det märks när det blir varmt och kvavt en sommardag och först då är evaporatorn torr till största delen) ) man skall parkera bilen med ganska hög fläktpådrag för att torka ur evaporatorn - och det tar ganska lång tid då de håller ganska mycket vatten.

Gör man inte det har bakterierna god tid på sig att nära sig på fastnad pollen och damm och fukten i en evaporator kan hålla sig över ett dygn och under hela tiden så växer det och begränsas bara av tillgång av 'mat' (pollen och damm). Moderna bilar med moderna ECU kan göra detta automatiskt och torka ur evaporatorn med fläktkörning en stund efter parkering och då behöver man inte tänka på det.

Hur bekämpar man det - nja Naturen vinner alltid förr eller senare även om ytorna på en ny bil idag har behandlade ytor på evaporatorn (typ har silverpartiklar i sin ytbehandling) men + 5 år så är verkan av det inte så stor längre. Begbilar har nästan alltid denna unkna luft när AC startar/stoppar. Och den bästa åtgärden att fördröja det så mycket det går är att kupé-filtret byts regelbundet och det är tätt och bra inpassad i sin hållare så att luft utifrån inte kan smita förbi på utsidan av filtret då det kan minska 'utfodringen' till bakterierna på evaporatorn med mer än 95% och då växer det dåligt.

Om man redan har unkna doften?

Det finns AC-rengöring att köpa med olika framgång, men även bil-AC-firmor kan göra en behandling - dock att ha i minne det är en tillfällig åtgärd som kanske bara klarar en sommar-säsong, sedan har bakterierna tagit tillbaka sina domäner igen.

En DIY man kan prova är att blanda ut Virkon S eller numera existerande ekvivalent produkter av det (köps hos Odal och liknande för tillbehör för husdjur och djurbesättningar - idag troligen lättare på fler ställen som kanske apotek iom. Covid-desinficering då verkan är mycket bättre än tex. handsprit) till brukslösning och i blomspruta och i dimform pusta in ett antal tryck där urtagna kupé-filtret satt och suger in dimman och kupefläkten pådragen en smula.

Vitsen är att dimman skall ta sig igenom fläkten och det mesta sedan fastna på evaporatorns täta flänsar och där döda bakteriefilmen (gör samma verkan som klorin men är mycket skonsammare mot aluminium), låt verka en stund med avstängd kupé-fläkt och sedan kör AC på max kyla och ganska låg fläktpådrag så att det kondenserar ut så mycket vatten som möjligt (kvitto på detta är att det blir en pöl kondensvatten under bilen) och därmed sköljer ut Virkon S behandlingen så att det inte är onödigt länge på evaporatorns flänsar - med andra ord gör det när det är varmt och fuktig väder där regn är nästan på ingående.

Detta är ingen permanent lösning utan naturen vinner igen och kan behövas göras om 1-2 ggr per säsong om man är känslig för doften. Att kupéfiltret är fräsch och tillräcklig tät (dvs ingen pollen igenom) och säkra att det inte är läckage på sidorna av filtret är ett bra sätt att förlänga intervallet mellan rengöringarna. - lukta det unket i nyköpta beg-bilen, börja alltid med att byta kupé-filtret först - de brukar se för hemska ut för att ingen byter dem och när de är täta så smiter mer partikelbemängd luft förbi på sidorna och matar bakterierna på evaporatorn på AC:n
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]