Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SlangNicke
#1446034
Hej,
Då är man snart tillbaka i Volvo-träsket igen efter några år med tyska kvalitets...hmmm..nja..bilar. ;)
Senaste Volvon jag hade var en XC70 D4 Fwd MY14. En tidig rackare med den då nya VEA-drivlinan och mängder med
barnsjukdomar. Sista halvåret stod bilen på verkstad 9 veckor och detta var anledningen till att jag gick ifrån Volvo efter många år med märket som tjänstebilsleverantör.

Nu är jag dock repat mod igen och beställt, för tre veckor sedan, en V90 CC B4 AWD Advanced Edition MY22.
En tämligen ordinär sådan...Svart lack (Företagspolicy), Skinnklädsel, interiör Blond/Charcoal, dynförlängning, fyrvägs svankstöd, fem tonade rutor och semiautomatisk dragkrok...That´s it!
Stänkskydd fram, ilastningsskydd för stötfångaren bak, bagagerumsmatta samt LED-ljusramp monteras av ÅF innan lev.
Tuffa förhandlingar pågår för närvarande hemma vid köksbordet gällande det nödvändiga, eller i hustruns ögon, vansinniga att själv bekosta 4 st 20" Etabeta Piuma till en tjänstebil... :)

Första saken jag undrar över är soppaförbrukningen. Åker idag A6 avant 2,0 Tdi 190 DSG 2018 och har en snittförbrukning, uppmätt vid pump på 5,5 -5,8 l/100 km. Att få ner en V90CC till dessa siffror tror jag blir svårt, men är det någon som kör motsvarande min nya bil och mestadels åker "långsträckor" som kan hinta om var jag kommer hamna i "verklig"förbrukning?

Fråga två rör leveranstiden. Känns väldigt skakigt just nu....inför beställningen den 25/4 sa min ÅF Aug/Sep som uppskattad leveranstid. Fan tro´t…. Kollade med ÅF förra veckan om de fått något bekräftat leveransdatum på min bil men icke...
Själva "produktionsordern" bekräftades från fabriken bara någon dag efter jag lagt beställningen.
Är det någon som beställt ny bil ungefär samtidigt som jag som fått ett bekräftat lev. datum?
"Mitt Volvo" funkar ju för tillfället inte heller.
Visst, jag vet att det kan skilja mellan olika modeller men det borde ju ändå ge ett hum...

Ha en fortsatt bra måndag!
Med vänlig hälsning Niklas
av Cokeisit
#1446076
Jag beställde en V90 CC B6 vid månadsskiftet, säljaren trodde runt oktober. Finns fortfarande inget datum i minvolvo, det brukar dyka upp där direkt annars. Vi får hoppas de får ordning på sina leveranser så man kan börja följa processen.
Användarvisningsbild
av bem
#1446125
Jag beställde en V90 T6 Recharge den 24 februari och det var först:
1) leverans vecka 21 (24-28 maj).
Sen för nån månad sen ändrades det till:
2) vecka 22 (31 maj-4 juni), då ändrades det från en 2021:a till en 2022:a också.
Numera står det på "Min Volvo" på mitt konto, sen nån vecka tillbaka:
3) "Vi förbereder nu fabriken att inom kort börja bygga modellår 2022. Vi återkommer inom de närmaste veckorna med en aktuell leveranstid för din nya Volvo".

Runt 3 månader och några veckor till var det alltså för mig innan senaste uppgiften ovan 3).
Hur lång tid det tar att bygga bilen och den sen rullar ur fabriken och är fraktad till min Volvoåterförsäljare har jag ingen aning om.

/Bo
av SlangNicke
#1446128
Hej,
Pratade med min ÅF igår kväll som då fått informationen att bilen ligger i "Holding Pool"
Detta kan bero på komponentbrist(halvledare)enligt säljaren. Han sa vidare att det tydligen bilar med backkamera som är kritiska i det avseendet och nämnde något om att det eventuellt kan bli så att jag kan få erbjudande från Volvo att välja något annat option istället för att få bilen byggd och levererad snabbare....Låter luddigt i min öron men vad vet jag!! :)
Letade lite här på forumet efter just "Holding Pool" och hittade någon tråd om att det skulle kunna vara omställningen till nytt modellår som gör att statusen är sådan. MY22 börjar väl byggas nästa vecka tror jag. Det känns som en mer rimlig förklaring tycker jag.
Säljaren var dock fortfarande övertygad om att leverans skulle ske i Augusti.

Ha en fortsatt bra tisdag!
Med vänlig hälsning Niklas
av Cokeisit
#1446130

SlangNicke skrev:Hej,
Pratade med min ÅF igår kväll som då fått informationen att bilen ligger i "Holding Pool"
Detta kan bero på komponentbrist(halvledare)enligt säljaren. Han sa vidare att det tydligen bilar med backkamera som är kritiska i det avseendet och nämnde något om att det eventuellt kan bli så att jag kan få erbjudande från Volvo att välja något annat option istället för att få bilen byggd och levererad snabbare....
Välj absolut inte bort backkamera! Vänta heller lite längre. Själv klarar jag mig inte utan 360-kameran... välj hellre till den och vänta lite längre Bild
av SlangNicke
#1446135
Bristen på komponenter(halvledare) är ju allmänt känd. Var väl mer erbjudandet om eventuellt ersättningsoption för backkameran som jag tyckte kändes luddig.. :)
Nä..det enda som kan få mig att välja bort backkameran är om jag får ett panoramatak istället....fast det kan man väl bara drömma om! :) :) :)
Användarvisningsbild
av bem
#1446142
SlangNicke skrev: tis 18 maj 2021, 08:39 Hej,
Pratade med min ÅF igår kväll som då fått informationen att bilen ligger i "Holding Pool"
Detta kan bero på komponentbrist(halvledare)enligt säljaren. Han sa vidare att det tydligen bilar med backkamera som är kritiska i det avseendet och nämnde något om att det eventuellt kan bli så att jag kan få erbjudande från Volvo att välja något annat option istället för att få bilen byggd och levererad snabbare....Låter luddigt i min öron men vad vet jag!! :)
Letade lite här på forumet efter just "Holding Pool" och hittade någon tråd om att det skulle kunna vara omställningen till nytt modellår som gör att statusen är sådan. MY22 börjar väl byggas nästa vecka tror jag. Det känns som en mer rimlig förklaring tycker jag.
Säljaren var dock fortfarande övertygad om att leverans skulle ske i Augusti.

Ha en fortsatt bra tisdag!
Med vänlig hälsning Niklas
Står att min V90 skall byggas med "Park Assist Camera, bak". Tror den ingår i Inscription.
Då kanske min V90 blir fördröjd, vi få väl se.
Kanske man kan skippa "Park Assist Camera, bak" vid bygget i fabriken om det blir tvunget men få den eftermonterad senare hos Volvoåterförsäljaren när komponentristen upphört? Det skulle jag personligen kunna gå med på om den situationen uppkommer.

/Bo
av Cokeisit
#1446165
Jag är väldigt skeptiskt till att det endast skulle vara backkamerans som är påverkad av komponentbristen. Det sitter ju elektronik i det mesta i bilen. Kanske kan man välja bort passagerarsätet istället för backkameran för att få bilen snabbt men med kamera :)
av refbob
#1446217
Hej.

Vi ligger på 0,65 l/mil blandad körning med våran V90 CC D4 Awd. Rullar mest landsväg. Långkörning brukar den ligga strax under 0,6. Om man är lite mjuk på gasen går det att komma ner mot 0,5. Men vi har inget extra batteri att släpa runt på på som B4... Tycker det är bra för nästan 2 ton bil. Och hänger man på husvagn på 1,7 ton drar den 1,0 -1,2 l/mil. Beror rätt mycket på den som gasar och hur fort man kör...


Första saken jag undrar över är soppaförbrukningen. Åker idag A6 avant 2,0 Tdi 190 DSG 2018 och har en snittförbrukning, uppmätt vid pump på 5,5 -5,8 l/100 km. Att få ner en V90CC till dessa siffror tror jag blir svårt, men är det någon som kör motsvarande min nya bil och mestadels åker "långsträckor" som kan hinta om var jag kommer hamna i "verklig"förbrukning?

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]