Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PelleTh
#1416287
Bild

Härom dagen hände något udda. Låg och blinkade i en stor rondell. Plötsligt uppkommer ett dubbelblink sedan det obehagliga ljudet av Nu kan det bli dyrt ljudet (varningsljud)☹️

Följande står i förardisplayen Blinker systemfel med en röd triangel 🔺 vilket förvisso passar så här till jul.

Åker ner till Volvo och förklarar mitt problem. Han ser ut som en fågelholk och man märker att han killgissar högt och lågt för att dölja att han inte vet vad jag pratar om 😂

Någon här som kan upplysa mig???
Bilagor
30AF3877-AA76-4925-A127-E133BABEBAF5.jpeg
30AF3877-AA76-4925-A127-E133BABEBAF5.jpeg (968.76 KiB) Visad 4247 gånger
av Xanthopteryx
#1416293
Antagligen spakstället. Blir glapp i just blinkerspaken. Har en tråd här om det, där jag visar även delen när den är bytt.
Vilken ålder på bil?
Om det är kvar så testa att dra och juckla lite med blinkerspaken och/eller torkarspaken och se om det lossnar igen.
Finns en risk att den skjuter ut alla spakar och knappar från ratten så inget där fungerar.

Fick min bytt på garanti i somras (bilen nästan tre år men välkänt fel om du har den 'äldre' modellen av spakställ - ny kom typ där kring mitten av 2018 tror jag? Har för mig jag skrev det i tråden, som jag inte hittar nu, men någon annan lyckas säkert.
av Xanthopteryx
#1416914
Delen i sig är inte dyr faktiskt(!). Drygt 2.000 kronor. Arbetet sedan kan jag inget om.
Fick allt på garanti (nästan 3 år gammal) men var tvungen att fråga om delens pris bara för att jag var nyfiken.

Med den åldern så stämmer det ju väl in med just detta troliga fel. Är nytt nummer på den nya delen så förhoppningsvis har de en som håller bättre nu.
av PelleTh
#1446098
Delen kostade 1800 kr men totalpriset för bytet gick på drygt 6000 kr. Det är lite som att gå till veterinären, där får man ju också verkligen betala för allt, typ bandage. Här tillkom en ominstallation av mjukvara för 525 kr. Utfört på Bilia, Segeltorp.

En märklig sak dock så fungerande inte kurvtagningsljus och halvljus automatik inte efter detta. Men nu ska både jag och plånboken hämta sig lite innan jag tar itu med det.
av AndS
#1446118
PelleTh skrev: mån 17 maj 2021, 22:56 En märklig sak dock så fungerande inte kurvtagningsljus och halvljus automatik inte efter detta. Men nu ska både jag och plånboken hämta sig lite innan jag tar itu med det.
Bör väl vara programvara som installerats felaktigt och saknar/inte aktiverad för kursljusen och dess funktion för automatiskt halvljus. Så jag ser ingen anledning varför du ska vänta med att få det åtgärdat.
av PelleTh
#1446719
Felet är fixat… När spakstället är nytt är alltid inställt på manuellt halvljus, dvs väljarhjulet står längst ner.
Bara att rulla upp det till auto. Förresten, är det nån som har en skämskudde till övers? Känner starkt att jag. Förtjänar dem…

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]