Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne36
#1445073
Hejsan jag har en volvo s80 som går lite konstigt när den gå ner på tomgång så vill den dö. Kan detta ha med gasspjället att göra eller vad kan felet vara
Är intresserad av alla tips
av Per L
#1445134
Precis detta symtom hade morsan på sin S60 från 2001. Har din bil också ett gasspjäll från Magneti Marelli så kan det vara detta som är defekt. Jag köpte ett begagnat gasspjäll med gul etikett från en S80 med samma motor, växellåda och årsmodell för över 10 år sedan och morsans bil har sedan dess fungerat bra. Gasspjället jag köpte behövde inte ens programmeras om utan fungerade direkt.
av MickeM
#1445183
Danne36 skrev: tis 11 maj 2021, 14:00 Hejsan jag har en volvo s80 som går lite konstigt när den gå ner på tomgång så vill den dö. Kan detta ha med gasspjället att göra eller vad kan felet vara
Är intresserad av alla tips
Årsmodell och motoralternativ på den S80'n?

Gasspjäll är möjligt (om bensinmotor) men fler möjligheter finns.
Ett gasspjällbyte blr backas upp av felkoder som pekar ut det för att inte kraftigt riskera att kasta pengar och besvär i sjön.

Rengöring av gasspjället är för övrigt steg1.
(Om bensinmotor)
av Per L
#1445201
MickeM:
Är du säker på att ett ett gasspjäll som krånglar då och då verkligen genererar en felkod som går att utläsa när man åker och vill göra det?
Jag har ett minne av att morsans bil inte hade någon felkod när hon kolla det.

Antingen berodde det på att just detta fel inte genererar en felkod eller också att felkoden bara genereras när felet uppstår och försvinner när gasspjället sedan fungerar igen.
Och man kan ju ge sig sjutton på att gasspjället fungerar som det skall varje gång man är inne på verkstaden för att kolla det. Precis som att motorlampan började lysa då och då på morsans bil för flera år sedan. Men varje gång hon lämnade in bilen på verkstad för koll var motorlampan släckt och ingen felkod fanns att läsa ut. Först nu när motorlampan lyser nästan hela tiden har det gått att se att set är "syresensor 1" som genererar en felkod.

Varje gång hon besiktigat bilen har motorlampan också varit släckt så bilen har alltid gått genom besiktningen
av MickeM
#1445412
Är det 100% säkert att felkod sätts i början av krånglande spjäll?
Nej.

Men att felkodsläsa är ändå steg1, för det kan vara annat också.

Alternativt steg1 är gasspjällsrengöring för att se om det hjälper. Det är gratis och lätt på sugmotorer, men besvärligare på turbo pga annan placering.
av enok82
#1446025
Jag hade strul med mitt gasspjäll, jag fick inte någon felkkod som jag kunde läsa men min Kina ELM-327 läsare. Med en nyinköpt, oxå Kina, Vida Dice så fanns det massor att läsa.
Det vinns en drös trådar att läsa om olika felkodsläsare här på forumet
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]