Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445654
Hej! Bytte både skivor och belägg fram på min XC70 nyss. Tryckte in kolven rätt ordentligt, kanske för mycket? Hur som helst tar pedalen högt när motorn är avstängd, när jag startar åker pedalen sakta neråt. Går att pumpa upp lite tryck men när jag sen håller sjunker pedalen ner mot golvet. Har hållit koll på vätskan, den var rätt låg innan bytet så behövde inte tömma och nu ligger den på strax under max. Ingen förändring på nivån, hittar ingen läcka. Vad tror ni kan ha blivit fel? Kan jag ha förstört nån packning runt kolven? :-(
#1445733
Att trampa pedalen i golvet (t.ex när man pumpar ut kolvarna efter beläggbyte) brukar vara ett bra sätt att skada kolvtätningarna i huvudcylindern. Typiskt beteende är att pedalen sjunker sakta om man håller lätt på bromsen. Men stampar man till snabbt och hårt så tätar de faktiskt bättre..
Sjunker gör det också om någon luft-, slangnippel eller o-ring läcker. Men då bör förstås vätskenivån sjunka allteftersom man förlorar bromsvätska..
#1445801
Cox skrev:Pedalen skall aldrig gå i botten, med eller avstängd motor. Går den i botten så har du en läcka någons ev huvudbroms cylindern
Nya system ställer gamla sanningar på huvudet. Aktiva bromssystem fungerar inte på samma sätt som de som enbart har vakuumservo, typ Volvo 140.

Den mest extrema jag själv har haft i den här vägen var faktiskt en Volvo 460 GL. Vid stillastående var det ingen större skillnad i känsla när man trampade ner kopplingen eller bromspedalen. Båda gick ungefär lika lätt ner till govlet. Men så snart bilen rullade gick det inte att trampa bromspedalen i botten. Försökte man låg den och darrade en bit ner, samtidigt som ABS jobbade. Först när bilen stannat gick pedalen i botten, om man fortsatte trycka.

Våra XC70 är inte alls lika extrema, men man kan sakta trycka pedalen i botten på båda två. Det har alltid varit så.

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]