Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Stander
#1445617
Nu är det dags för mig att byta tjänstebil, jag kör idag en Skoda Octavia 2020, jag blev tilldelad en bil att ha första året så den var helt ny när jag började, jag har kört den ca 3500mil på strax över ett år, jag har varit väldigt nöjd med den hittills, men är som sagt dags att välja en bil själv nu och där har jag lite beslutsångest..

De bilar jag har o välja på är bland annat
-Skoda Superb IV L&K (Plugin)
-Volvo V60 Recharge T6 Inscription Expression (Plugin)
-Kia Sorento advance plus panorama (Plugin)
-Skoda Enyaq 80 IV (ren elbil)
Sen är det några andra såsom ID3, ID4, GTE etc men dessa lockar inte alls.

Då jag är väldigt nöjd med Skoda Octavia så tror jag väl inte att jag kommer bli missnöjd med Superben, men sett ur vad man får för pengarna så hade sorenton varit det bästa valet men det den tappar mycket på enligt mig är avsaknaden av bränslevärmare.

Ren elbil hade varit roligt att ha men jag tror inte jag är riktigt redo för det och den praktiska räckvidden på 40mil känns lite kort.

De jag går på primärt är V60 T6 och Superb IV.
De är båda väldigt likt utrustade med navigation, backkamera, panoramatak drag etc..

Just nu har jag väldigt svårt att bestämma mig för vilken jag vill gå på, så någon som kan komma med för och nackdelar på V60 T6, kontra Skoda Superb? Om man har erfernhet ifrån båda, hörsägen etc, jag tar tacksamt emot alla tips.
av Malmstroem
#1445629
Superb är större -- så behöver du utrymmet så ta den om du i övrigt trivs med bilen.

V60 sitter jag bättre i, och uppfattar inredningen som trevligare. Den är mindre, och har mindre bagageutrymme. Jag tycker också att den är trevligare att köra än de Skoda jag kört.

Av de två hade jag utan tvekan valt V60, men det rör sig i väldigt stor utsträckning om personliga preferenser. Storleken gör Suberb till ett intressant alternativ -- om man behöver utrymmet. Jag har kört båda, men inte speciellt många mil i Skoda. Jag satt inte bra i Skodas stolar -- men igen, det är väldigt personligt. Säten som inte passar förstör väldigt mycket när det gäller uppfattning om en viss bilmodell.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1445673
Superb är ju komfort och lastkung bland dessa.
Tyst o bekväm. Men mjuka fjädringen gör mig nästan lika sjösjuk som i min gamla p2 v70 :)
V60 är tightare men lite för högljudd för pengarna (däcksljud?) Välj små hjul och akustikrutor.
V60 ser och känns modernare än Skodan.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1445677
Sen är ju Volvon AWD med en kraftfullare motor.
Skodan är FWD, om det har betydelse...
av DaddyTapir
#1446290
Hur mycket skiljer det i pris?

När jag hade förmånsbil hade vi inget löneavdrag så vi kunde välja bil ganska fritt oavsett kostnad, en Volvo T8 kostade ”bara” förmånsvärdet trots att den var dyr i inköp.

Av de du radar upp hade jag absolut valt Volvon, med reservation för att Skodan nog är ett vettigt alternativ om den är väsentligt mycket billigare för dig som förare.

Finns frästa block som sätts över &[…]

Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]

Hej kära Volvoägare! Jag har ett proble[…]